BG UP powstała w 1955 r. Gromadzi literaturę polską i obcą związaną z profilem prac naukowych i dydaktycznych prowadzonych przez pracowników uczelni. Tematycznie księgozbiór obejmuje szeroko pojęte nauki rolnicze, ogrodnictwo, zootechnikę, medycynę weterynaryjną, technologię żywności, agrobiznes, technikę rolniczą, maszynoznawstwo przemysłu spożywczego oraz biologię, biotechnologię, ochronę środowiska, a także (wybiórczo) medycynę, matematykę, fizykę, chemię i podstawy techniki.
W latach 1995-2020 Biblioteka użytkowała zintegrowany system biblioteczny VTLS/Virtua, a w 2020 r. wdrożono system Koha. Dzięki temu każdy może skorzystać z katalogu komputerowego z dowolnego miejsca na świecie.
Od 2012 roku Biblioteka Główna Uniwersytetu Przyrodniczego mieści się w nowym budynku i jest Regionalnym Ośrodkiem Rolniczej Informacji Naukowej. W nowym miejscu Użytkownicy mają otwarty dostęp do zasobów Biblioteki. Na drugim i trzecim piętrze znajdują się książki i czasopisma (z zasobem archiwalnym) najczęściej wykorzystywane przez naszych użytkowników. Czytelnicy, bez konieczności wypełniania rewersów, sami wybierają z półek potrzebne im woluminy z których mogą korzystać na miejscu.
Wypożyczać do domu mogą: pracownicy, doktoranci i studenci Uniwersytetu Przyrodniczego. Księgozbiór liczy ok. 390 000 woluminów książek, czasopism i zbiorów specjalnych. Biblioteka Główna poprzez udział w licznych konsorcjach bibliotek naukowych, organizuje dostęp do pełnych tekstów kilkudziesięciu tysięcy tytułów książek i czasopism, z komputerów podłączonych do serwerów Uniwersytetu Przyrodniczego.
Biblioteka Główna Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie jest jednostką ogólnouczelnianą zaspokajającą potrzeby pracowników i studentów Uczelni w zakresie dostępu do zasobów naukowych i dydaktycznych. Tworzy przestrzeń wiedzy zebranej i dostępnej w kolekcjach dotyczących nauk przyrodniczych i im pokrewnych. Zachowując charakter biblioteki publicznej, jest miejscem przyjaznym dla użytkowników, którzy pragną korzystać z jej zasobów.
DYREKTOR dr inż. Paulina Studzińska-Jaksim |
ZASTĘPCA DYREKTORA mgr Bartłomiej Boćkowski |
SEKRETARIAT
tel./fax: 81 445-62-28
e-mail:
referent mgr Justyna Kanar, e-mail:
Oddział Udostępniania i Przechowywania Księgozbioru
koordynator: mgr Adriana Sobczak-Frynas, kustosz tel. 81-445-62-43, 81-445-62-22 |
Wypożyczalnia
tel. 81 445-62-25
e-mail:
Magazyny
tel.: 81 445-62-22; 81 445-62-43
mgr Justyna Kamińska, starszy bibliotekarz
e-mail:
mgr inż. Radosław Kowalik, starszy bibliotekarz
e-mail:
mgr Bożena Persona, kustosz
mgr inż. Justyna Sadura, młodszy bibliotekarz
e-mail:
mgr inż. Katarzyna Stafińska, kustosz
e-mail:
lic. Dawid Szymczak, młodszy bibliotekarz
e-mail:
mgr Krystyna Węcławska, kustosz
Zdzisława Zań, bibliotekarz
e-mail:
Wypożyczalnia Międzybiblioteczna
tel. 81 445-62-40
e-mail:
mgr inż. Katarzyna Stafińska, kustosz
mgr Bartłomiej Boćkowski, kustosz
mgr inż. Justyna Sadura, młodszy bibliotekarz
Oddział Informacji Naukowej
koordynator: mgr Anna Starek, starszy bibliotekarz tel. 81-445-62-48 |
e-mail:
mgr inż. Anna Gawryluk, kustosz tel. 81-445-62-27
e-mail:
mgr Ewa Kustra, młodszy bibliotekarz tel. 81-445-60-82
e-mail:
mgr inż. Dagmara Mischlich, starszy bibliotekarz tel. 81-445-62-27
e-mail:
mgr Paweł Opiłowski, starszy bibliotekarz tel. 81-445-60-82
e- mail:
mgr Justyna Wojdyła, starszy bibliotekarz tel. 81-445-62-27
e-mail:
dr Iwona Zakrzewska, bibliotekarz tel. 81-445-62-48
e-mail:
Oddział Wolnego Dostępu do Zbiorów
koordynator: mgr inż. Agnieszka Szymczak, kustosz tel. 81-445-62-46, 81-445-62-46 |
II piętro tel. 81 445-62-44
III piętro tel. 81 445-62-47
e-mail:
inż. Monika Gierej, młodszy bibliotekarz
e-mail:
mgr Diana Brodziak, młodszy bibliotekarz
e-mail:
mgr inż. Marzena Kopińska, starszy bibliotekarz
e-mail:
mgr inż. Małgorzata Nowak, kustosz
e-mail:
mgr inż. Magdalena Piech, starszy bibliotekarz
e-mail:
mgr Ewa Stępień, starszy bibliotekarz
e-mail:
mgr inż. Renata Więch, bibliotekarz
e-mail:
Oddział Gromadzenia, Opracowywania i Automatyzacji
koordynator: mgr Monika Żuraw, kustosz
tel. 81-445-62-26
e-mail:
mgr Anna Drozd-Małaj, kustosz, tel. 81-445-62-24 (Automatyzacja)
e-mail:
mgr inż. Małgorzata Gawęda, bibliotekarz, tel. 81-445-62-23 (Wydawnictwa Zwarte)
e-mail:
mgr Renata Lewińska, kustosz, tel. 81-445-62-23 (Wydawnictwa Zwarte)
e-mail:
mgr Monika Mroczek, starszy bibliotekarz, tel. 81-445-62-26 (Wydawnictwa Ciągłe)
e-mail:
mgr Monika Nowogrodzka, kustosz, tel. 81-445-62-23 (Wydawnictwa Zwarte)
e-mail:
mgr Andrzej Padziński, bibliotekarz naukowy, tel. 81-445-62-24 (Automatyzacja)
e-mail:
mgr inż. Bartłomiej Pawłowski, starszy specjalista, tel. 81-445-62-24 (Automatyzacja)
e-mail:
mgr Agnieszka Penar, kustosz, tel. 81-445-62-26 (Wydawnictwa Ciągłe)
e-mail:
2001 – organizacja środowiskowego spotkania bibliotekarzy katalogujących w języku haseł przedmiotowych KABA poświęconego szczegółowym zagadnieniom metodyki tematowania zbiorów z dziedziny rolnictwa i nauk pokrewnych
2002 – udział Biblioteki we współtworzeniu Narodowego Uniwersalnego Katalogu Centralnego NUKAT
2003 – organizacja we współpracy z Ośrodkiem Języka i Kartoteki Wzorcowej KABA Centrum NUKAT ogólnopolskich warsztatów na temat katalogowania przedmiotowego dokumentów z zakresu nauk biologicznych, medycyny i rolnictwa
– zmiana stosowanego oprogramowania VTLS na Virtuę
2004 – pierwszy zakup książek elektronicznych na CD-ROM
2007 – opracowanie pierwszego wirtualnego podręcznika z zakresu przysposobienia bibliotecznego dla studentów pierwszych lat
2008 – zakup dostępu on-line do bazy bibliograficzno-bibliometrycznej Science Citation Index Expanded zawierającej, min. informacje o cytowaniach w artykułach z około 6 tys. czasopism naukowych
wdrożenie programu VPN pozwalającego pracownikom, doktorantom i studentom UP na dostęp do licencjonowanych źródeł elektronicznych z komputerów domowych
2009 – uruchomienie anglojęzycznej wersji katalogu komputerowego
2010 – sierpień – rozpoczęcie budowy nowego gmachu Biblioteki Głównej – Regionalnego Ośrodka Rolniczej Informacji Naukowej, przedsięwzięcie dofinansowano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego
– rozpoczęcie przygotowania zbiorów do przeprowadzki planowanej na lipiec 2012 roku
1980 – z okazji 30-lecia działalności służby informacji naukowo-technicznej w Polsce organizacja we współpracy z Centrum Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej międzynarodowej sesji naukowej pt. „ Informacja naukowa w rolnictwie”
1982 – przystąpienie do współpracy z Centralną Biblioteką Rolniczą nad budową Systemu Informacji o Gospodarce Żywnościowej SIGŻ, najpopularniejszej wśród studentów polskiej bazy rolniczej.
1984 – podjęcie współpracy w tworzeniu Międzynarodowego Systemu Informacji Rolniczej AGRIS
1987 – powołanie filii Biblioteki w Instytucie Techniki Rolno-Spożywczej na Felinie. Filia działała 19 lat, powodem jej zamknięcia w maju 2006 roku było ograniczenie liczby etatów w Bibliotece.
1989 – utworzenie filii na Wydziale Ogrodniczym przy ul. Leszczyńskiego 58. Biblioteka działała bardzo prężnie przez 24 lata, w 2013 roku decyzją władz Uczelni została zlikwidowana.
1991 – 1 października dyrektorem została mgr inż. Marta Kęsik, obowiązki dyrektora pełniła ponad 20 lat, na emeryturę przeszła 29 lutego 2012 roku
– początek komputeryzacji Biblioteki – zakup Systemu Obsługi Biblioteki SOB, programu służącego do obsługi wybranych procesów bibliotecznych
1992 – zakup w wersji elektronicznej bazy bibliograficznej CAB – najważniejszej światowej bazy z zakresu szeroko pojętych nauk rolniczych
1993 – podpisanie przez rektorów czterech lubelskich uczelni porozumienia o wspólnej komputeryzacji bibliotek akademickich
1994 – rozpoczęcie współpracy przy tworzeniu Krajowego Systemu Informacyjnego o Badaniach dla Potrzeb Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej SIBROL zawierającego informacje o tematach i wynikach badań z zakresu rolnictwa i nauk pokrewnych oraz o placówkach i pracownikach naukowych.
1995 – zakup, wraz z innymi bibliotekami lubelskich uczelni zintegrowanego systemu bibliotecznego Virginia Tech Library System – VTLS
1996 – rozpoczęcie pracy w systemie VTLS – retrokonwersja zbiorów bibliotecznych
– uruchomienie katalogu komputerowego
– pierwsza strona domowa Biblioteki
1997 – podpisanie przez rektora uczelni prof. Mariana Wesołowskiego Ogólnopolskiego Porozumienia o Współpracy Bibliotek Wdrażających i Użytkujących System VTLS
– reorganizacja wynikająca z konieczności dostosowania struktury Biblioteki do nowych potrzeb związanych z kompleksową komputeryzacją procesów bibliotecznych
1998 – wdrożenia modułu udostępniania VTLS
2000 – dostęp on-line do elektronicznych wersji pełnych tekstów artykułów z kilku tysięcy czasopism naukowych – przystąpienie Biblioteki do pierwszego polskiego konsorcjum Springer Link udostępniającego czasopisma elektroniczne
– sieciowy dostęp do baz danych
– rozpoczęcie szkoleń dla doktorantów w zakresie wykorzystania elektronicznych źródeł informacji
1973 – 1 października na stanowisko dyrektora powołano dr Edwarda Maruszaka, z funkcji odwołany został 4 października 1979 r.
– ukazał się pierwszy numer serwisu „Ekspres Informacyjny” zawierający dane o zawartości zagranicznych czasopism naukowych otrzymywanych przez Bibliotekę. W 1988 zrezygnowano z wydawania serwisu
– przejęcie księgozbioru Biblioteki Instytutu Mechanizacji Rolnictwa i powołanie filii przy ul. Głębokiej. Filia, z powodu braków kadrowych, została zlikwidowana w 2003 roku.
1974 – utworzenie we współpracy z PAN Ogólnopolskiego Informatorium Rolniczego Biblioteki Głównej Akademii Rolniczej i Ośrodka Dokumentacji i Informacji Naukowej PAN, w 1977 roku na wniosek PAN Informatorium rozwiązano.
– zmiana struktury organizacyjnej wynikająca z dynamicznego rozwoju Biblioteki: powiększenia zbiorów, znacznego wzrostu liczby czytelników, intensyfikacji działalności informacyjnej
1976 – rozpoczęcie wydawania serwisu „Dokumentacja Prac Naukowych Zakończonych w 1990 r. w Akademii Rolniczej w Lublinie”, który w formie powielonego maszynopisu rozpowszechniano wśród instytutów i katedr Uczelni oraz rozsyłano do bibliotek uczelni rolniczych w Polsce. Serwis ukazywał się do 1986 roku.
– utworzenie filii Biblioteki Głównej w Instytucie Zastosowań Matematyki. W 1992 roku zmienione zostały zasady funkcjonowania filii, za księgozbiór odpowiedzialna pozostaje Biblioteka, natomiast obsada personelu leży w gestii Instytutu. Obecnie jest to jedyna filia funkcjonująca w strukturze Biblioteki.
1979 – w październiku funkcję dyrektora objął mgr Artur Iskrzycki, sprawował ją do przejścia na emeryturę w czerwcu 1991 r.
– włączenie Biblioteki do Planu Ogólnopolskiej Specjalizacji Zbiorów i Materiałów Bibliotecznych z obowiązkiem gromadzenia i udostępniania zbiorów w wybranych pięciu grupach dziedzinowo-tematycznych dotyczących rolnictwa
1955 – powołanie Biblioteki Wyższej Szkoły Rolniczej na mocy zarządzenia Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego z dn. 19 sierpnia 1955 ustalającego organizację i zakres działania nowo powstałej jednostki Uczelni
1956 – 25 sierpnia na kierownika Biblioteki została powołana mgr Zofia Wiślińska , od 1 czerwca 1969 r. – dyrektor Biblioteki Głównej WSR, funkcję dyrektora pełniła do przejścia na emeryturę w 1973 r.
przydzielenie Bibliotece tymczasowego lokalu przy ul. Spokojnej (dawniej 22 Lipca)
1957 – pierwszy zakup zagranicznej literatury naukowej z tzw. drugiego obszaru płatniczego, czyli z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych
1958 – utworzenie filii Biblioteki na Wydziale Weterynaryjnym przy ul. Akademickiej poprzez włączenie do zbiorów Biblioteki Głównej 2 tys. książek i 140 tytułów czasopism stanowiących księgozbiór istniejącej wcześniej Biblioteki Wydziału Weterynaryjnego. Filia została zamknięta w 2012 roku w związku z przeprowadzką Biblioteki Głównej do własnego budynku mieszczącego się w bezpośrednim sąsiedztwie dotychczasowej siedziby biblioteki filialnej.
1959 – styczeń – przekazanie na potrzeby Biblioteki budynku przy Al. Racławickich 9, początkowo 12 pomieszczeń, a w 1960 r. kolejnych trzech, w sumie 595 m2 powierzchni
1962 – ukazał się pierwszy numer „Wykazu Nabytków” informujący czytelników o nowych wydawnictwach dostępnych w Bibliotece, od 1997 roku zamieszczany raz w miesiącu na stronie internetowej Biblioteki
1963 – zatwierdzenie przez Ministra Szkolnictwa Wyższego nowej struktury organizacyjnej, w bezoddziałowej dotychczas jednostce utworzono cztery oddziały: Oddz. Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów; Oddz. Opracowania Zbiorów; Oddz. Udostępniania, Magazynów i Konserwacji; Oddz. Informacji Naukowej.
1964 – organizacja 3. Zjazdu Przedstawicieli Bibliotek Wyższych Szkół Rolniczych w Polsce poświęconego zagadnieniom informacji rolniczej w Polsce. Materiały zjazdowe pod redakcją Z. Wiślińskiej i T. Bis, ukazały się jako odrębna publikacja pt. „Zagadnienia informacji rolniczej w Polsce”. ukazał się pierwszy tom „Bibliografii Publikacji Pracowników Naukowych” rejestrującej dorobek naukowy pracowników Uczelni. Od 1999 roku bibliografia dostępna jest na stronie internetowej Biblioteki oraz Uczelni
1968 – przeprowadzka do nowego gmachu przy ul. Radziszewskiego 11 (dawniej Nowotki) przeznaczonego dla bibliotek lubelskich uczelni państwowych, Bibliotece WSR przydzielono do wyłącznej dyspozycji 1.280 m2, czytelnie: Czasopism i Matematyczno-Przyrodnicza użytkowano wspólnie z pozostałymi bibliotekami.
W skład Rady Bibliotecznej, będącej organem opiniodawczym Rektora, wchodzą przedstawiciele Wydziałów, Biblioteki oraz reprezentant studentów:
Członkowie Rady :
1) przedstawiciele nauczycieli akademickich:
a) Wydział Agrobioinżynierii – dr hab. inż. Anna Kiełtyka-Dadasiewicz,
b) Wydział Medycyny Weterynaryjnej – dr hab. Waldemar Paszkiewicz, prof. uczelni,
c) Wydział Nauk o Zwierzętach i Biogospodarki – dr hab. inż. Kornel Kasperek,
d) Wydział Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu – dr Karolina Pitura,
e) Wydział Inżynierii Produkcji – dr hab. inż. Zbigniew Stropek, prof. uczelni,
f) Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii – dr Marzena Pabich,
g) Wydział Biologii Środowiskowej – dr hab. Robert Stryjecki;
2) Dyrektor Biblioteki Głównej UP w Lublinie – dr Paulina Studzińska-Jaksim;
3) Zastępca dyrektora Biblioteki Głównej UP w Lublinie – mgr Bartłomiej Boćkowski;
4) Przedstawiciele pracowników Biblioteki Głównej UP w Lublinie:
a) mgr Anna Starek,
b) mgr Agnieszka Szymczak;
5) przedstawiciel studentów;
6) przedstawiciel doktorantów.
Czytelnia
Poniedziałek – piątek : 08:00 – 18:00
Sobota: 09:00-14:00
Wypożyczalnia
Poniedziałek – piątek : 08:00 – 18:00
Sobota: 09:00-14:00
Informatorium
Poniedziałek – piątek : 08:00 -17:00
Sobota: 09:00-14:00
Poniedziałek – piątek : 08:00 – 15:00
Sobota: nieczynne
SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUKI
Społeczna Odpowiedzialność Nauki (SON) to program finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki. Program ma na celu wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki (oraz innych jednostek organizacyjnych, działających na rzecz upowszechniania tejże) w realizacji projektów, których celem jest popularyzacja nauki oraz które związane są z utrzymaniem cennych zasobów bibliotecznych.
Jednym z dwóch modułów programu jest “Wsparcie dla bibliotek naukowych”, w ramach którego wspierana jest realizacja projektów polegających na utrzymaniu zasobów bibliotecznych o istotnym znaczeniu dla nauki lub jej dziedzictwa, jak również ich opracowywaniu oraz udostępnianiu w postaci elektronicznej.
Zadanie realizowane w latach 2020/2022 w ramach umowy SONB/SP/466975/2020
Tytuł projektu (inwestycji): Konserwacja i badanie zielnika Johanna Friedricha Zeidlera z XVIII wieku.
Termin rozpoczęcia realizacji projektu (inwestycji): 2020-10-01
Termin zakończenia realizacji projektu (inwestycji): 2022-09-30
Wartość projektu: 31 400,00 zł.
W ramach projektu wykonano konserwacje i badanie zielnika Johanna Friedricha Zeidlera z XVIII wieku. Zielnik pochodzi z 1751 r. i został wykonany na zamówienie rodziny Schaffgotschów. Na 312 kartach autor umieścił okazy botaniczne, dodatkowo na końcu tomu znajduje się wykaz gatunków występujących w zielniku.
Zielnik Zeidlera należy do unikatowych obiektów w skali ogólnopolskiej, jako jeden z nielicznych zachowanych zbiorów botanicznych z XVIII wieku. W ramach ochrony obiektu przed dalszym zniszczeniem oraz zgłębienia jego sposobu wykonania, przeprowadzono badania analityczne oraz pełną konserwacja obiektu.
Podjęte w ramach projektu działania zapewnią ochronę obiektu przed dalszymi zniszczeniami, spowolnienie procesów degradacyjnych i wzmocnienie strukturalne. Ponadto badania obiektu pod kątem pestycydów wskażą ewentualne zagrożenia dotyczące przechowywania i użytkowania obiektu w przyszłości. Po konserwacji obiekt został umieszczony w pudle z materiałów bezkwasowych co zapewni dalszą ochronę obiektu będącego dziedzictwem kulturowym.
Program badań analitycznych i prac konserwatorskich:
1. Dokumentacja opisowa i fotograficzna obiektu przed konserwacją, w tym fotografie specjalistyczne (UV, IR, światło przechodzące).
2. Wykonanie badań specjalistycznych: – identyfikacja atramentów, pigmentów (MaXRF, HPLC-ESI-MS/MS, metody mikrochemiczne)
– identyfikacja potencjalnie występujących pestycydów (GC/MS SPME, MaXRF SEM)
– identyfikacja potencjalnie aktywnych pleśni (GC/MS SPME)
– identyfikacja włókien papieru
– identyfikacja spoiw (GC/MS)
– identyfikacja zaprawy metodą mikrokrystaloskopową
– badanie pH odczynu papieru kart, tektury okładek oraz wybranych okazów botanicznych
3. Zabezpieczenie luźnych fragmentów okazów botanicznych.
4. Oddzielenie bloku od oprawy, ewentualne oddzielenie pierwszej składki bloku lub nasunięcie jej na zwięzy.
Konserwacja bloku:
5. Czyszczenie na sucho papieru kart z brudu, kurzu i śladów po owadach.
6. Próby osłabienia zacieków na wybranych kartach.
7. Miejscowa konsolidacja pigmentów na wybranych okazach botanicznych.
8. Stabilizacja wżerów atramentowych.
9. Lokalne prostowanie zagnieceń papieru przy narożnikach kart.
10. Podklejenie przedarć i uzupełnienie ubytków papieru kart.
11. Montaż odspajających się fragmentów okazów botanicznych.
12. Montaż wybranych luźnych fragmentów okazów botanicznych.
13. Oczyszczenie i uelastycznienie końcówek zwięzów.
14. Ewentualne doszycie pierwszej składki do bloku.
15. Ewentualna wymiana lub oczyszczenie płócienek na grzbiecie.
16. Stabilizacja kształtu grzbietu.
17. Naklejenie nowych płócienek między zwięzami.
Konserwacja oprawy:
18. Czyszczenie na sucho elementów oprawy: papieru oklejkowego oraz papieru klajstrowego na grzbiecie.
19. Próby oddzielenia papieru klajstrowego od grzbietu oprawy.
20. Konsolidacja tektur oryginalnych okładek, uzupełnienie ubytków tektury.
21. Ewentualne prostowanie okładek pod obciążeniem.
22. Uzupełnienie papieru oklejkowego.
23. Ewentualne ponowne oklejenie okładek papierem oklejkowym (jeśli był oddzielany).
24. Połączenie oprawy z blokiem zgodnie z oryginalną techniką oprawy.
Po wykonaniu konserwacji obiektu:
25. Umieszczenie obiektu i załączników rzeczowych w pudle ochronnym z materiałów bezkwasowych.
26. Uzupełnienie dokumentacji opisowej i fotograficznej po konserwacji.
Wystawa „Jubileusz 80-lecia Wydziału Medycyny Weterynaryjnej. Historia i teraźniejszość”
Wystawa „Prof. dr hab. Gabriel Brzęk (1908-2002). Hydrobiolog. Historyk zoologii polskiej“.
Wmurowanie kamienia węgielnego – Regionalny Ośrodek Rolniczej Informacji Naukowej – Biblioteka Główna UP
|
Biblioteka Główna
|
Sekretariat tel./fax: (48-81) 445-62-28
|
|
|
|
ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin
NIP 712 010 37 75
REGON 000001896
ePUAP: /UP-Lublin/SkrytkaESP