Centrum Informatyki

  • UP
  • Centrum Informatyki

Akademicka 15, Lublin, budynek Centrum Kongresowego: AGRO II,  piętro III


 

  • Aplikacje Biznesowe - kadry-płace, kwestura

    inż. Kazimierz Firszt
    tel. (+81) 445 67 80
    e-mail:
    pokój: 312 AGRO II

Zbiór informacji dla nowego pracownika
Zobacz

Prosimy o dokładne zapoznanie się informacjami dotyczącymi użytkowania poczty uczelnianej.

JEŚLI MASZ PROBLEM Z POCZTĄ:

Nasi administratorzy poczty:

mgr Jacek Kobyłecki
tel. (+ 81) 445-65-32
e-mail:
pokój: 308 AGRO II

mgr inż. Paweł Cyranek
tel. (+ 81) 445-68-02
e-mail: 
pokój: 311 AGRO II


TUTAJ ZALOGUJESZ SIĘ DO PANELU POCZTY:

https://poczta.up.lublin.pl


JESTEM NOWYM UŻYTKOWNIKIEM POCZTY:

Wypełniony formularz poczty należy dostarczyć w formie papierowej do sekretariatu na adres Centrum Informatyki ul. Akademicka 15, 20-950 Lublin, Budynek Centrum Kongresowego, AGRO II, III piętro lub cyfrowo, skan, wraz z pieczątką jednostki pracownika, na


ZASADY POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA POCZTY.

ZMIANA HASŁA.

Zasady bezpieczeństwa haseł poczty UP wymagają zmiany hasła co 180 dni. W związku z tym systematycznie wysyłamy do Państwa e-mail informujący o terminie wygaśnięcia hasła do poczty i konieczności ustanowienia nowego hasła.  Nowe hasło musi mieć długość przynajmniej 8 znaków oraz musi zawierać znaki z trzech z następujących typów znaków: małe litery, wielkie litery, cyfry i symbole. Hasło nie może zawierać żadnej części Twojego imienia, nazwiska ani nazwy logowania.

Uwaga! W treści e-mail, który powiadamia nas o konieczności zmiany hasła, nie ma nigdy żadnych linków!

Zmiana hasła możliwa jest jedynie przez świadome Państwa działanie – należy zalogować się do panelu konta pocztowego (poprzez stronę uczelnianą), a następnie dokonać zmiany hasła w opcjach ustawień. NIGDY NIE PROSIMY O ZMIANĘ POPRZEZ ZAŁĄCZANIE LINKÓW W WIADOMOŚCI TYPU “KLIKNIJ TU, ABY USTANOWIĆ NOWE HASŁO”.

Jak dokonać zmiany hasła?

Oto zrzut ekrany, który może posłużyć jako pomoc przy zmianie hasła w nowym interfejsie poczty Kerio: kolejne kroki zaznaczyliśmy cyframi 1-3:


POWIADOMIENIE O WYGASAJĄCYM HAŚLE

Kiedy Państwa hasło wygasa (co 180 dni), otrzymają Państwo na skrzynkę e-mail przypominający o konieczności zmiany hasła. Będzie on zawierał następującą treść:

Oto treść e-maila informacyjnego:

(poczta przychodzi wówczas z adresu   – pod nazwą: “Password Policy Subsystem”, w temacie “Ostrzeżenie o wygaśnięciu hasła”:)

Witaj, …………

Twoje hasło w programie Kerio Connect wygaśnie za 14 dni.

Zasady bezpieczeństwa Twojej domeny wymagają zmiany hasła co 180 dni. Zaloguj się bezpiecznie w programie Kerio Connect Client i zmień jak najszybciej hasło. W przeciwnym razie nie będzie możliwe korzystanie z usług poczty e-mail.

Nowe hasło musi mieć długość przynajmniej 8 znaków oraz musi zawierać znaki z trzech z następujących typów znaków: małe litery, wielkie litery, cyfry i symbole. Hasło nie może zawierać żadnej części Twojego imienia, nazwiska ani nazwy logowania.

Ta wiadomość e-mail została wygenerowana automatycznie przez program Kerio Connect; prosimy na nią nie odpowiadać.

Tutaj przykładowy zrzut ekranu z taką wiadomością:

Prosimy postępować zgodnie z zaleceniami. Tego typu przypomnienia są ponawiane, tak abyście Państwo nie zapomnieli o obowiązku zmiany hasła. Jeśli tak się stanie, prosimy kontaktować się z nami.


SPAM CZY NIE SPAM ? A MOŻE PHISHING?

Centrum Informatyki UP w Lublinie przypomina, że rozsyłane przez nas informacje zawsze:
– pochodzą z adresów o końcówce @up.lublin.pl
– są pisane w języku polskim (jedyny wyjątek stanowi informacja powyżej, przypomnienie o wygasającym haśle, gdzie znajdują się słowa anglojęzyczne “Password Policy Subsystem”)
– zawierają podpis jednostki uniwersyteckiej, a często także nazwisko osoby, która sygnuje wiadomość (jedyny wyjątek stanowi informacja powyżej, przypomnienie o wygasającym haśle, gdzie nie ma podpisu jednostki)

Oszuści stosują atak phishingowy (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia określonych informacji albo nakłonienia ofiary do określonych działań). Ostrzegamy, by nie odpowiadać na otrzymaną wiadomość, nie klikać w linki zawarte w wiadomości oraz nie otwierać załączonych do wiadomości plików, co może skutkować naruszeniem bezpieczeństwa informacji i danych osobowych w Państwa podmiotach.

Jak unikać zagrożenia?

  • zwróć uwagę na adres e-mail, z którego otrzymujesz wiadomość – zwykle maile phishingowe wysyłane są z adresów niemających nic wspólnego z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie;
  • nie otwieraj załączonych do wiadomości plików;
  • zwracaj uwagę na treść otrzymanego maila, zwykle maile phishingowe zawierają błędy i nieprawidłową składnię itp.;
  • nie instaluj żadnego dodatkowego oprogramowania;
  • przeskanuj komputer oprogramowaniem antywirusowym.

MOCNE HASŁO

Zachęcamy do zapoznania się z zasadami budowania mocnych haseł:
Mocne hasło? Poznaj podstawowe zasady bezpieczeństwa haseł internetowych


PLATFORMA NAUCZANIA ZDALNEGO UP w Lublinie EDUPORTAL

 http://platformaedukacyjna.up.lublin.pl/

—————————————–

https://teams.microsoft.com/

 

LOGOWANIE – login ten sam
do Teams i Eduportalu:

do Eduportalu i do TEAMS logujemy się tym samym loginem – poprzez usługę Microsoft 365. Więcej o tej usłudze i logowaniu do niej w zakładce “Microsoft365”.

 

“Nie pamiętam hasła”

[ jak zresetować hasło do Teams? ]

 


POMOC TECHNICZNA:

 

Anna Szwajgier: 572 330 881, 81 445 65 23


MATERIAŁY SZKOLENIOWE EDUPORTAL:

Materiały szkoleniowe z zakresu obsługi platformy EDUPORTAL dostępne są dla każdego Nauczyciela Akademickiego po zalogowaniu w panelu frontowym.

STUDENT: POCZĄTEK PRACY Z PLATFORMĄ EDUPORTAL:


Instrukcje nauki zdalnej w Teams:

SZYBKI STARTER:

jak założyć grupę / zespół w Microsoft Teams i przeprowadzić lekcję wirtualną:

TWORZENIE ZESPOŁU i SPOTKANIA WIRTUALNEGO ]

Jak stworzyć NOWY ZESPÓŁ / KLASĘ (nazwa, rodzaj, dodanie osób)? [Teams – Zespoły / Klasy]

https://www.youtube.com/watch?v=FsP-bBSDP20

Jak ZARZADZAĆ zespołem/klasą, 

konfigurować go i dodawać kanały? [Teams: Zespoły / Klasy]

https://www.youtube.com/watch?v=Z8GsVlVUIlE

Jak UDOSTĘPNIAĆ ekran, aplikacje i dźwięki z komputera?

https://www.youtube.com/watch?v=2XiiNAYjnCs

Jak ustawić UPRAWNIENIA dla spotkań online

(wyciszanie, wyrzucanie)? [Teams – Praca z kalendarzem]

https://www.youtube.com/watch?v=JV8h6LgP96c

Tworzenie linku do spotkania

https://www.youtube.com/watch?v=BjAKNmKcfkg

Jak obsługiwać KAMERĘ

(w tym ROZMYCIE TŁA) i MIKROFON (w tym szybkie włączanie/wyłączanie)?

https://www.youtube.com/watch?v=YkRnkI6jIMU

Jak RYSOWAĆ w OneNote

(rysik, myszka, ręka, kształty, linijka)? [Microsoft OneNote – Podstawy]

https://www.youtube.com/watch?v=JfbJVzSDGXc

Teams – najczęstsze problemy nauczycieli

https://www.youtube.com/watch?v=MX2gnSFtI2I

Proces tworzenia TESTU przez nauczyciela i jak go rozwiązuje uczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=xRUa6Te1Jqg

Jak STWORZYĆ ZADANIE dla Uczniów, jak Uczeń je wypełnia i zwraca?

https://www.youtube.com/watch?v=1B1Nr2eqvSY

Jak zrobić test on-line z AUTOMATYCZNĄ OCENĄ w Microsoft Teams

https://www.youtube.com/watch?v=mdAq_J8GFoc

Dodatkowe funkcjonalności w testach Teams październik 2020

https://www.youtube.com/watch?v=nNgSokAN1Xo

FILMY INSTRUKTAŻOWE:   teams-przewodniki

ZARZĄDZANIE NAGRANIAMI:

 

Microsoft365

W ramach licencji dla Studentów,  Doktorantów oraz Pracowników UP w Lublinie można korzystać z usługi “Microsoft  365”. Usługa ta daje dostęp do narzędzi pakietu Office w trybie przeglądarki internetowej (usługa w chmurze).

Oto ikony najpopularniejszych w usłudze narzędzi::

narzedzia-online

 


SPIS TREŚCI: 

  • Pierwsze logowanie
  • Nie pamiętam hasła do Teams / Microsoft365
  • Student – jak się zalogować?
  • Student – jaki jest mój numer albumu?
  • Problemy studentów
  • Ogólnie o usłudze Microsoft365
  • Pracownicy: instrukcja – dostęp do chmury OneDrive
  • Regulamin korzystania z Microsoft365

 

logujemy się na:

https://office.com/

 

Pierwsze logowanie

Logujemy się przez adres e-mail w domenie @student.up.edu.pl. Aby otrzymać login i hasło Pracownicy kontaktują się z Centrum Informatyki:  Studenci zaś otrzymują konta utworzone automatycznie, wg. szablonu – instrukcja logowania dla Studentów w dalszej części opracowania. Podczas pierwszego logowania do usługi Microsoft 365 może okzazać się konieczne, aby zweryfikować alternatywny (dodatkowy) adres e-mail. E-mail ten służy nam w przypadku, gdy chcemy zresetować swoje hasło do Microsoft365 – podobnie jak w wielu platformach i sklepach online – resetujemy za pomoca przypisanego adresu e-mail. Jak ustanowić adres pomocniczy?:

weryfikacja-adresu-e-mail

 

Do poprawnego działania pakietu Microsoft365 zaleca się zainstalowanie na telefonie aplikacji autoryzującej Microsoft Authenticator: https://www.microsoft.com/pl-pl/security/mobile-authenticator-app

Authenticator icon


 

“Nie pamiętam hasła do Teams / Microsoft365”

[ jak zresetować hasło do Microsotf365? ]

Warunkiem koniecznym do resetu hasła jest przypisanie do konta Microsoft365 alternatywnego adresu e-mail (czytaj tez powyżej), który pozwoli na odzyskanie hasła, tak, jak to dzieje się w przypadku popularnych platform sklepowych.  Jeśli nie mamy alternatywnego e-mail –  przypisanego automatycznie tudzież nie przypiszemy go podczas pierwszego logowania  – patrz instrukcja:   weryfikacja-adresu-e-mail    możemy poprosić o dopisanie takiego adresu do naszego konta. Studenci i pracownicy mogą zgłaszać prośbę o dopisanie adresu alternatywnego  pisząc na adres


 

STUDENT – jak się zalogować?

  1. Usługa „Microsoft 365” realizowana jest w obrębie domeny „student.up.edu.pl”,  Studentowi zostaje przypisane konto e-mail właśnie w tej domenie.
  2. Szczegółowy zakres usług korzystania z usługi „Microsoft 365”  opisany jest w regulaminie (wersja polskojęzyczna i anglojęzyczna na końcu opracowania do pobrania).  Korzystając z usługi „Microsoft  365” dla Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie  Student akceptuje postanowienia regulaminu
  3. Dostęp do usługi  realizowany jest poprzez adres:  https://office.com/
  4. Dane logowania do usługi dla Studentów realizowane są  wg. szablonu:

login: numer albumu    (6 ostatnich cyfr jako numer albumu). hasło: „Up.” oraz dodajemy ostatnich 5 cyfr numeru PESEL 

PRZYKŁAD:
Login:
hasło: Up.12345


 

Student: jaki jest mój numer albumu?

Studenci mogą odnaleźć swój numer albumu w panelu Wirtualnego Dziekanatu. Jak zalogować się do panelu ?- patrz lewe menu > Wirtualny Dziekanat.


PROBLEMY: 

 

Pomoc telefoniczna  pon-pt do godz. 15.00:  tel. 81 445 65 23, 572 330 881


 

Ogólnie o usłudze Microsoft365.

USŁUGA W CHMURZE.

Usługa zapewnia dostęp online do narzędzi m.in. takich, jak: Word, Excel, Power Point, OneDrive, Teams,  Forms, za pomocą przeglądarki internetowej. 

Jeśli przerzucimy nasz plik do chmury OneDrive (mowa o pliku Word, Excel, Power Point) )  będziemy mogli otworzyć go i edytować tak samo, jak w tradycyjnej aplikacji Word, Excel, Power Point – tylko, że w oknie przeglądarki (nie w aplikacji desktopowej). Poniżej opisujemy jak wrzucić plik na OneDrive.

Dodatkowo otrzymujemy dostęp do innych ważnych narzędzi.

W ten sposób Microsoft365 tworzy zestaw narzędzi biurowych łatwo dostępnych w przeglądarce internetowej (nie potrzeba instalacji, jedynie zalogowanie), najbardziej popularne są:

narzedzia-online

Spis wszystkich narzędzi:


 

INSTRUKCJA

Pracownicy:  dostęp do chmury One Drive:

OneDrive chumra

Jak korzystać z OneDrive? – INSTRUKCJA PDF


Regulamin korzystania z Microsoft365 na licencji UP w Lublinie:


Instalator odpowiedniej wersji Statistica należy pobrać ze strony: https://software.up.lublin.pl/statistica

Oprogramowanie w ramach licencji Statistica Rozszerzony Pakiet Akademicki + Zestaw Przyrodnika + Zestaw Plus z licencją akademicką Site License dla pracowników, pracowni studenckich, studentów i doktorantów Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie (ważnej do 15 maja 2025 roku) dostępne jest w wersji, 32- oraz 64- bitowej zarówno polskiej i angielskiej wersji językowej.

 

  • STATISTICA - program, nowa licencja, instalacja

    NOWA INSTALACJA STATISTICA

    Każdy użytkownik przed zainstalowaniem oprogramowania powinien wypełnić kartę rejestracyjną zamieszczoną na stronie www.statsoft.pl/Site_License/luH8041up.php . Informacje w niej zawarte będą przesyłane do producenta (w celu rejestracji użytkownika) i do administratora licencji (w celu weryfikacji czy dany użytkownik jest osobą uprawnioną do korzystania z programu) informacje z formularza będą przesyłane na adres: .

    Wypełnienie karty rejestracyjnej jest obligatoryjne .

    Instalator odpowiedniej wersji Statistica należy pobrać ze strony: https://software.up.lublin.pl/statistica/. Dla nowych instalacji oprogramowania Statistica kody instalacyjne znajdują się w pakiecie instalatora:

    Uwaga: Statistica w wersji 13 nie jest kompatybilna z Windows XP i 2003 Server. Statistica w wersji 13 może być instalowana na systemie Windows 7 i nowszym, oraz ich odpowiednikach serwerowych.

    Użytkownikom korzystającym jeszcze ze Statistica 12.5 na systemach Windows XP i 2003 Server zalecamy przedłużenie działania tej wersji, gdyż instalacja najnowszej wersji Statistica 13 na tych starych systemach nie jest możliwa.

     Wszystkie obecnie realizowane zamówienia na Statistica, w tym przedłużenia, podlegają warunkom właściwym dla produktów TIBCO Software określonym w umowie licencyjnej dostępnej pod adresem https://terms.tibco.com/#end-user-license-agreement .

    Instalacja Zestawu PLUS, Zestawu Przyrodnika

    Instalację Zestawów należy przeprowadzić z odrębnego instalatora dostępnego na stronie: https://www.statsoft.pl/zasoby/do-pobrania/zestawy-analityczne-2/ (dostępny po założeniu konta na stronie StatSoft Polska i zalogowaniu). Po instalacji dodatku należy zapisać na dysku komputera (najlepiej w folderze instalacyjnym Zestawów analitycznych – domyślnie jest to folder C:\Program Files\StatSoft\Zestawy analityczne) odpowiedni plik licencji o nazwie License.xml w zależności od zainstalowanej wersji Statistica (jednostanowiskowa lub sieciowa) – plik znajduje się w spakowanym archiwum „Zestawy Analityczne – nowe instalacje.zip”. Następnie uruchamiamy Statistica – podczas uruchamiania programu Statistica pojawi się następujące okno „Moduły analityczne”:

    Wówczas należy wskazać plik License.xml zapisany na dysku zapisany uprzednio w folderze C:\Program Files\StatSoft\Zestawy analityczne. Jeśli Statistica nie zapyta o wskazanie pliku licencji, wówczas po uruchomieniu Statistica w menu wchodzimy do np. Zestaw Plus -> O programie, w przywołanym oknie klikamy „Wczytaj plik licencji” i wskazujemy plik License.xml zapisany uprzednio w folderze C:\Program Files\StatSoft\Zestawy analityczne.

    Proszę zwrócić szczególną uwagę, aby nie pomylić tego okna z oknem Licencja Statistica, służącym do zarządzania licencją Statistica, nie Zestawu.

    1. MATERIAŁY DODATKOWE:

    Rozwiązanie typowych problemów podczas instalacji/rejestracji oprogramowania Statistica można znaleźć na stronie www.statsoft.pl/Zasoby/Materialy-dodatkowe/Pytania-i-odpowiedzi/Instalacja-i-rejestracja .

    Pytania i odpowiedzi (FAQ) dotyczące instalacji/rejestracji oraz najczęściej wykorzystywanych funkcji Statistica: www.statsoft.pl/Zasoby/Materialy-dodatkowe/Pytania-i-odpowiedzi

    Internetowa Czytelnia (artykuły poświęcone tematyce statystycznej z przykładami wykorzystania z programu Statistica w różnych zastosowaniach): www.statsoft.pl/Czytelnia

    Nagrania z internetowych prezentacji (webinariów) przedstawiających wykorzystanie Statistica w różnych dziedzinach: www.statsoft.pl/Uslugi/Seminaria/Webinaria-i-webcast

    Internetowy Podręcznik Statystyki – czyli kompendium wiedzy które ułatwia zrozumieć, a także stosować metody statystyczne: www.statsoft.pl/textbook/stathome.html

    1. Specyfikacja oprogramowania Statistica Rozszerzony Pakiet Akademicki + Zestaw Przyrodnika + Zestaw Plus 13 PL

     

    1. Środowisko pracy z programem i korzystanie z zewnętrznych danych
    • Dane mogą być składowane w arkuszu danych umożliwiającym interakcyjne wprowadzanie i przekształcanie danych (sortowanie, transformacje zmiennych, ułóż w stertę/rozrzuć po zmiennych) oraz import i eksport danych (m.in. z plików Excel i plików tekstowych).
    • Oprogramowanie ma możliwość łączenia ze standardowymi bazami danych (SQL Server, MS Access i inne) przez OLE DB.
    • Wczytywanie i zapis danych w formacie Excel (.xls, .xlsx, .xlsb, .xlsm), tekstowym, csv, html i innych.
    • Wczytywanie i zapis plików danych w formatach: Statistica, SPSS, SAS, JMP, Minitab
    • Oprogramowanie zawiera wbudowany, zgodny ze standardami język programowania Visual Basic, który umożliwia dostęp programowy do funkcji programu, programowanie własnych procedur analitycznych (w tym węzłów analizy wykorzystywanych w przestrzeni roboczej data mining) oraz automatyzację prac.
    • Środowisko użytkownika umożliwiające graficzne definiowanie projektu analitycznego w postaci schematu (grafu), w którym źródła danych, procedury przetwarzania danych i wyniki reprezentowane są przez ikony, a przepływ danych obrazują strzałki.
    • Możliwość uruchamiania procedur w językach R i Python w projektach analitycznych zdefiniowanych jako schemat graficzny (graf).
    • Oprogramowanie działa na stanowisku komputerowym pod kontrolą systemu operacyjnego Windows 7/8/10.
    1. Zarządzanie wynikami
    • Oprogramowanie zapewnia możliwość tworzenia raportów z analizy, z możliwością zapisania w formacie PDF.
    • Przesyłanie wyników (tabel, wykresów) do dokumentów edytora tekstowego (np. MsWord).
    • Możliwość ustawienia wynikowych tabel jako dane wejściowe dla kolejnych analiz.
    • Raport otrzymywany przy pomocy Oprogramowania przypomina dokument edytora tekstu, a poszczególne obiekty (np. wykresy, arkusze, arkusz czy wykres MS Excel) umieszczane są w nim kolejno, jeden za drugim. Raporty mogą być zapisywane nie tylko we własnym formacie oprogramowania, ale także w postaci plików RTF, HTML.
    • Oprogramowanie pozwala na zapis dokumentów (arkuszy danych i wyników, raporty) w postaci plików HTML, gotowych do opublikowania w Internecie lub Intranecie.
    • Możliwość aktualizacji utworzonych wykresów po zmianie danych źródłowych automatycznie lub przez użytkownika (nie dotyczy map).
    • Możliwość edycji wykresów po ich wstawieniu do dokumentu edytora tekstowego (tzn. wykresy mogą być wstawiane jako obiekty OLE) na komputerach z zainstalowanym Oprogramowaniem.
    1. Funkcjonalność oprogramowania:

    Statistica Rozszerzony Pakiet Akademicki:

    Oprogramowanie udostępnia w jednym środowisku użytkownika następujące funkcje analityczne:

    • Statystyki podstawowe i tabele
    • Możliwość wykonywania analiz w grupach
    • Korelacje
    • Kalkulator prawdopodobieństwa
    • Dopasowanie rozkładów
    • Regresja wieloraka
    • Analiza wariancji (ANOVA)
    • Statystyki nieparametryczne
    • Wykresy: histogramy, wykresy rozrzutu, wykres workowy, wykresy średnia i błędy, wykresy ramka-wąsy, wykres składowych zmienności, wykresy zakresu, wykres rozrzutu z błędem, obrazkowe wykresy rozrzutu, wykresy rozrzutu z rysunkami, wykresy rozrzutu z histogramami, wykresy normalności, wykresy kwantyl-kwantyl, wykresy prawdopodobieństwo-prawdopodobieństwo, wykresy słupko­we/ko­lumnowe, wykresy liniowe, wykresy sekwencyjne/nakładane, wykresy kołowe, wykresy braku­ją­cych danych i spoza zakresu, histogramy dwóch zmiennych, wykresy powierzchniowe, wykresy warstwicowe, wykresy waflowe, wykresy trójkątne, skategoryzowane wykresy XYZ, skategoryzowane wykresy trój­kątne, wykresy macierzowe, wykresy obrazkowe, wykresy XYZ 3W, wykresy trójkątne 3W
    • Rozkłady i symulacje
    • Ogólne modele liniowe
    • Uogólnione modele liniowe i nieliniowe
    • Ogólne modele regresji
    • Modele cząstkowych najmniejszych kwadratów
    • Komponenty wariancyjne
    • Analiza przeżycia
    • Estymacja nieliniowa
    • Linearyzowana regresja nieliniowa
    • Analiza log-liniowa tabel liczności
    • Szeregi czasowe i prognozowanie
    • Modelowanie równań strukturalnych
    • Analiza skupień
    • Analiza czynnikowa
    • Składowe główne i klasyfikacja
    • Algorytm NIPALS dla analizy składowych głównych i metody cząstkowych najmniejszych kwadratów
    • Analiza kanoniczna
    • Analiza rzetelności i pozycji
    • Drzewa klasyfikacyjne
    • Analiza korespondencji
    • Skalowanie wielowymiarowe
    • Analiza dyskryminacyjna
    • Ogólne modele analizy dyskryminacyjnej
    • Analiza Mocy Testów
    • Sieci neuronowe
    • Dobór i eliminacja zmiennych (dla dużych zbiorów danych)
    • Analiza koszykowa
    • Interakcyjne drążenie danych
    • Analiza skupień uogólnioną metodą EM i k-średnich
    • Uogólnione modele addytywne (GAM)
    • Ogólne modele drzew klasyfikacyjnych i regresyjnych (GTrees)
    • Ogólne modele CHAID (Chi-square Automatic Interaction Detection)
    • Interakcyjne drzewa klasyfikacyjna i regresyjne
    • Wzmacniane drzewa klasyfikacyjne i regresyjne (Boosted Rrees)
    • Multivariate Adaptive Regression Splines (MAR Splines)
    • Obliczanie dobroci dopasowania
    • Szybkie wdrażanie modeli predykcyjnych
    • Naiwny klasyfikator Bayesa
    • Support Vector Machines
    • Metoda k-najbliższych sąsiadów
    • Łączenie grup (klas) z wykorzystaniem algorytmu CHAID
    • ICA (Independent Component Analysis)
    • Losowy las (Random Forests)
    • Standardowe karty kontrolne: karta X średniego i R, karta X średniego i S, karta pojedynczych obserwacji i ruchomego rozstępu (I/MR), karta sum skumulowanych (CUSUM), karta średniej ruchomej (MA), karta wykładniczo ważonej średniej ruchomej (EWMA), karty dla pomiarów alternatywnych (C, U, Np, P), karta Pareto, karty wielowymiarowe, karty wielotorowe
    • Interaktywne zaznaczanie i etykietowanie punktów
    • Przypisywanie przyczyn i działań
    • Elastyczny, dostosowywalny system alarmowania
    • Praca inżyniera i operatora; zabezpieczanie hasłem
    • Karty krótkich serii
    • Karty wieloźródłowe (zgrupowane i zgrupowane krótkich serii)
    • Wskaźniki zdolności, wykonania i linie kontrolne dla rozkładów innych niż normalny
    • Karty kontrolne w czasie rzeczywistym; zewnętrzne źródła danych
    • Wielowymiarowe karty kontrolne Kart T^2 Hotellinga
    • Wielowymiarowe karty kontrolne Wieloźródłowych (zgrupowanych) kart T^2 Hotellinga
    • Wielowymiarowe karty kontrolne wykładniczo ważonej średniej ruchomej (MEWMA)
    • Wielowymiarowe karty sum skumulowanych (MCUSUM)
    • Karta uogólnionej wariancji
    • Analiza zdolności procesu: wskaźniki zdolności procesów (np. Cp, Cr, Cpk, Cpl, Cpu, K, Cpm, Pp, Pr, Ppk, Ppl, Ppu i inne),
    • Plany badania i analiza powtarzalności i odtwarzalności pomiarów (R&R)
    • Analiza Weibulla
    • Analiza doświadczenia: Ogólne możliwości
    • Analiza resztowa i przekształcenia
    • Optymalizacja pojedynczej lub wielu wielkości wyjściowych:
    • Standardowe plany frakcyjne dwuwartościowe 2(k-p)
    • Plany frakcyjne 2(k-p) o najmniejszej aberracji i maksymalnym nieuwikłaniu
    • Plany eliminacyjne (Placketta-Burmana)
    • Plany frakcyjne trójwartościowe typu 3(k-p) z podziałem na bloki oraz plany Boxa-Behnkena
    • Plany centralne kompozycyjne (powierzchnia odpowiedzi)
    • Plany kwadratów łacińskich
    • Doświadczenia wg metody Taguchi
    • Plany dla mieszanin i powierzchni o podstawie trójkątnej
    • Plany dla ograniczonych powierzchni i mieszanin
    • Plany D i A-optymalne
    • Funkcjonalność text mining
    • Analiza dokumentów zapisanych w formacie MS Word
    • Zliczanie wystąpień słów
    • Różne miary częstości występowania słów : prosta częstość, częstość binarna (ang. binary frequency), odwrotna częstość dokumentowa (ang. inverse document frequency), częstość logarytmiczna
    • Możliwość określania własnej stop-listy
    • Możliwość określania synonimów
    • Wykonywanie rozkładu według wartości osobliwych (ang. singular value decomposition) dla miar częstości występowania słów w zbiorze dokumentów
    • Analiza podstawowych przyczyn
    • Optymalizacja wielkości wyjściowych
    • Ogólna optymalizacja
    • Wdrażanie modelu MSPC
    • Analiza składowych głównych (PCA)
    • Cząstkowe najmniejsze kwadraty (PLS)
    • Wielokierunkowe cząstkowe najmniejsze kwadraty wg partii (BMPLS)
    • Wielokierunkowa analiza składowych głównych według czasu (TMPCA)
    • Wielokierunkowe cząstkowe najmniejsze kwadraty wg czasu (TMPLS)
    • Wykrywanie reguł asocjacji
    • Analiza sekwencji
    • Analiza skojarzeń
    • Wykresy zmienności,
    • Wykresy wielokrotne, pozwalające bezpośrednio porównywać wiele zmiennych zależnych,
    • Komponenty wariancyjne z przedziałami ufności,
    • Elastyczne operowanie wieloma zmiennymi zależnymi: jednoczesne analizowanie wielu zmiennych wg tego samego lub różnych planów,
    • Wykresy komponentów wariancyjnych
    • Tabele raportujące
    • ETL
    • Konstruktor reguł
    • WoE (Weight of Evidence – waga dowodu)

    Zestaw Przyrodnika:

    – Układy ANOVA (jedno-, dwu- oraz trójczynnikowe)
    – Kreator regresji liniowej
    – Analiza aglomeracji
    – AMOVA
    – Doświadczenia hodowlane (linia x tester, Diallel kwadratowy, Diallel trójkątny, Diallel kwadratowy bez przekątnej, Diallel trójkątny bez przekątnej)
    – Doświadczenie jednopowtórzeniowe z wzorcem
    – Serie doświadczeń (split-split-plot, układ hierarchiczno-krzyżowy, AMMI),
    – Doświadczenia kratowe
    – Testy dla pojedynczej zmiennej
    – Badanie istotności różnic

    Zestaw PLUS:

    – Reguły poprawności danych
    – Analiza brakujących danych
    – Przekodowanie na zmienne sztuczne
    – Szybkie rekodowanie
    – Przekształcenia zmiennych
    – Zliczanie wystąpień
    – Porządkowanie zmienne wielokrotnych odpowiedzi
    – Kalkulator liczebności próby
    – Ważenie wieńcowe przypadków
    – Propensity score matching
    – Podział na podpróby
    – Podsumowanie skali pozycyjnej
    – Podsumowanie skali rangowej
    – Wykres dyferencjału semantycznego
    – Wykres dla skali Stapela
    – Rzetelność skali
    – Metoda ocen porównawczych Thurstone’a
    – Współczynniki zgodności sędziów
    – Testy dla pojedynczej zmiennej
    – Badanie istotności różnic
    – Krzywe ROC
    – Metaanaliza i metaregresja
    – Kreator regresji logistycznej
    – Kreator regresji liniowej
    – Analiza conjoint
    – Analiza aglomeracji
    – Analiza PROFIT
    – Uogólniona metoda składowych głównych (PCA)
    – Porządkowanie liniowe
    – Bootstrap
    – Układy naprzemienne badań klinicznych
    – Układ naprzemienny prosty – test parametryczny
    – Układ naprzemienny prosty – test nieparametryczny
    – Układ naprzemienny podwójny – test parametryczny
    – Układy czynnikowe (split-plot, split-block i bloki randomizowane)
    – Wykres Blanda-Altmana
    – Regresja Passinga-Babloka i Deminga
    – Wykres górkowy
    – Wykres Youdena
    – Granice wykrywalności
    – Miary powiązania/efektów dla tabel 2×2
    – Analiza koncentracji
    – Standaryzowane miary efektu
    – Test post hoc ANOVA Friedmana
    – CATANOVA
    – Karta CUSUM ważona ryzykiem
    – Indeks KMO oraz Test sferyczności Bartletta
    – Konfiguracyjna analiza częstości (CFA)
    – Badanie ciągów pomiarów
    – Przedziały odniesienia
    – Przedział ufności dla ilorazów met. Fiellera
    – Profile ryzyka
    – Wielowymiarowe testy normalności
    – Prosta regresja ortogonalna
    – Badanie rozkładu empirycznego
    – Wykres słupkowy (kolorowe słupki)
    – Wykres sekwencyjny
    – Wykres radarowy
    – Wykres mozaikowy
    – Wykres kołowy (SPie plot)
    – Piramida populacyjna
    – Diagram sieci neuronowej
    – Wykres sieci Kohonena
    – Wykres diamentowy
    – Szereg czasowy z limitami
    – Róża wiatrów
    – Wykres Likerta
    – Wykres wrażliwości
    – Wykres słonecznikowy
    – Wykres skrzypcowy
    – Wykres piramidowy
    – Wykres motylkowy
    – Zapisz do pliku Excel
    – Zapisz pliki graficzne
    – Formatuj arkusz

  • SZKOLENIA

    W związku z zapytaniami dotyczącymi szkoleń z zakupionego oprogramowania Statistica informujemy, że StatSoft Polska oferuje szkolenia on-line z zakresu analizy danych i Statistica. 

    Szkolenia StatSoft pomagają zdobyć lub pogłębić wiedzę w zakresie statystyki, data mining, wizualizacji, badań rynkowych oraz korzystania z programów z rodziny Statistica i Spotfire, R i Python. Kursy są prowadzone przez specjalistów i praktyków z różnych dziedzin analizy danych z doskonałym przygotowaniem dydaktycznym i szeroką wiedzą w niewielkich grupach warsztatowych. 

  • Przedłużenie licencji

    PRZEDŁUŻENIE DZIAŁANIA STATISTICA

    Aby przedłużyć działanie aktualnie zainstalowanego oprogramowania Statistica, należy użyć plików licencji znajdujących się w spakowanym archiwum „Pliki licencji Statistica.zip” postępując zgodnie z załączoną tam instrukcją.

    Przedłużenie Zestawu Medycznego

    a) Dotyczy programów Statistica 12.5 i 13.1:

    Aby przedłużyć działanie Zestawu należy użyć załączonego pliku licencyjnego License.xml (znajdującego się w folderze „dla Statistica 13.5 i 13.1” w spakowanym archiwum pod nazwą „Zestawy Analityczne – przedluzenia.zip”. Plik należy skopiować do katalogu, w którym zestaw jest zainstalowany (domyślnie C:\Program Files\StatSoft\Zestawy analityczne). Jeżeli po skopiowaniu pliku licencyjnego i uruchomieniu Statistica, Zestaw nadal nie będzie działać, wówczas należy wybrać w Statistica menu Narzędzia -> Makro -> Dodatki (w przypadku wstążki Podstawowe -> Makro -> Dodatki), zaznaczyć “Zestawy Analityczne” i kliknąć “Przeinstaluj”.

    Po podmianie pliku licencji, w programie Statistica zamiast Zestawu Medycznego będzie widoczny Zestaw PLUS, który oferuje znacznie szerszą funkcjonalność.

    b) Dotyczy programów Statistica 13.3:

    Aby przedłużyć działanie Zestawów należy użyć załączonego pliku licencyjnego License.xml (znajdującego się w folderze „dla Statistica 13.3” w spakowanym archiwum pod nazwą „Zestawy Analityczne – przedluzenia.zip”. Plik należy skopiować do katalogu, w którym zestaw jest zainstalowany (domyślnie C:\Program Files\StatSoft\Zestawy analityczne). Dodatkowo po podmianie pliku licencyjnego License.xml należy uruchomić oprogramowanie Statistica, w menu wchodzimy do Zestaw Medyczny -> O programie, w przywołanym oknie klikamy „Wczytaj plik licencji” i wskazujemy plik License.xml zapisany uprzednio w folderze C:\Program Files\StatSoft\Zestawy analityczne.

    Po podmianie pliku licencji, w programie Statistica zamiast Zestawu Medycznego będzie widoczny Zestaw PLUS oraz Zestaw Przyrodnika, który oferuje znacznie szerszą funkcjonalność.

UWAGA STUDENCI!

Firma Virtual Telecom sp. z o.o. na mocy podpisanej umowy nr 1/UCI/VT/2019 z dnia 21.01.2019 roku świadczy usługi dostępu do sieci Internet dla Domów Studenta: CEBION, DODEK, ESKULAP, MANHATTAN, BROADWAY Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

W związku ze zmianą operatora zmianie ulegają dotychczasowe zasady świadczenia usługi jak i korzystania z sygnału sieci Internet.

1. Każdy mieszkaniec Domu studenta w celu korzystania z sieci Internet musi zautoryzować się unikalnym identyfikatorem (loginem i hasłem). Po dane dostępowe prosimy zgłaszać się do Administracji poszczególnych Domów Studenta.

2. Zabronione jest udostępnianie hasła lub kombinacji loginu i hasła osobom trzecim. Użytkownik odpowiada jak za własne działanie lub zaniechanie za działania i zaniechania osób trzecich, którym udostępnił hasło i/lub login.

3. Virtual Telecom przygotował dla mieszkańców Domu Studenta instrukcje opisujące podstawowe czynności, które należy wykonać celem korzystania z zasobów sieci Internet. Instrukcje udostępnione są w każdym z Domów Studenta UP.

Virtual telecom świadczy również usługi wsparcia (reset haseł, diagnoza, przydzielanie dostępu nowym użytkownikom) pod numerem telefonu 81 458 10 44 i adresem email w dni powszednie w godzinach 8.00. – 16.00.

4. Uwaga! Virtual telecom nie świadczy usługi naprawy toru transmisyjnego w tym naprawy gniazd sieciowych. Wszelkie fizyczne uszkodzenia prosimy zgłaszać bezpośrednio do administracji Domów Studenta.

Informujemy, że za wszelkie akty wandalizmu czy fizycznego uszkodzenia infrastruktury odpowiada użytkownik i będzie on pociągnięty do odpowiedzialności materialnej w przypadku zaistnienia naprawy infrastruktury w tym również w przypadkach tzw. interwencji nieuzasadnionej.

ZGŁOŚ PROBLEM Z KOMPUTEREM – FORMULARZ:


INSTUKCJA DOT. OPROGRAMOWANIA ANTYWIRUSOWEGO:


 

FORMULARZ DO ZAŁOŻENIA KONTA WI-FI

na terenie Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie

– FORMULARZ  DOCX
 Instrukcja IPAD
– Instrukcja Windows 8, Phone
MacOS


Certyfikat sieci bezprzewodowej Up-campus (plik CER) »


Pomoc zdalna

Poniżej znajdziecie Państwo program do pomocy zdalnej: program do pomocy zdalnej pozwala uzyskać jednorazowy dostęp do komputera Osoby proszącej o pomoc. Dzięki małej aplikacji do pomocy zdalnej, pracownik naszego Centrum Informatyki może udzielić pomocy: może bezpośrednio  zobaczyć ekran Użytkownika i dokonywać zmian na jego komputerze, tak, jakby osobiście siedział na stanowisku Użytkownika. Zainteresowany pomocą może wówczas obserwować wszystkie ruchy i prace technika (efekt samo-poruszającej się myszki).

Program pomocy zdalnej TEAM VIEWER znajduje się pod niebieską ikoną poniżej,  należy go zapisać na dysku i uruchomić, potwierdzając  zgody na działanie programu. Udzielone zgody są jednorazowe i niezbędne do udzielenia pomocy.

Podczas pomocy zdalnej, prosimy postępować zgodnie z instrukcjami pracownika Centrum Informatyki.  Podczas prac wskazana jest obecność przy swoim komputerze, jak też pozostanie w kontakcie telefonicznym z pracownikiem Centrum Informatyki.

Program do pomocy zdalnej:

(należy pobrać, uruchomić, potwierdzić zgody na działanie)

Wirtualny Dziekanat to panel dydaktyczny przeznaczony dla Studenta oraz Nauczyciela. Jest on ścisle połączony z systemem dziekanatowym i kontem studenta.

Jako login wykorzystywany jest tutaj:

  • W PRZYPADKU NAUCZYCIELA:  adres służbowy poczty Nauczyciela
  • W PRZYPADKU STUDENTA:  adres e-mail Studenta, który został podany podczas rejestracji na studia.

Adres panelu:

  https://wd.up.lublin.pl/

Aby zalogować się po raz pierwszy należy skorzystać z opcji Przypomnij/Aktywuj hasło. W ten sam sposób można później także zresetować hasło. Zasada ta dotyczy Studentów jak i Nauczycieli.

Studenci pierwszego roku, którzy są przyjmowani na studia w rekrutacji letniej, uzyskują dostęp do WD od 1 października danego roku akademickiego.

Uwaga! Należy posłużyć się dwukrotnie swoim adresem e-mail, tak jak to widzimy w załączniku: 


 

ANKIETA OCENY ZAJĘĆ:

Drodzy Studenci,

po zakończonym semestrze akademickim zachęcamy do wypełnienia ankiet oceny osób prowadzących zajęcia. Ankiety znajdziecie Państwo w swoim panelu Wirtualnego Dziekanatu. W spisie ankiet znajdą Państwo przypisane do Was zajęcia do oceny. Wszystkie udzielane odpowiedzi są anonimowe. Każda wypełniona ankieta, to opinia, która posłuży do podnoszenia jakości prowadzonych zajęć, korekty programów studiów i oceny przydatności wiedzy zdobywanej na danym przedmiocie.

ilustracja widok ankiet

rodzaje ankiet


W przypadku problemów  z panelem Wirtualnego Dziekanatu- prosimy o kontakt:

,   (+ 81) 445-65-23, 572 330 881, ~889   

mgr Anna Szwajgier, 

mgr inż. Dominik Kwaśniak, 

Legitymacja studencka w mObywatel.

Z przyjemnością informujemy że Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie uruchomił obsługę mLegitymacji studenckiej w Wirtualnym Dziekanacie.

mLegitymacja to elektroniczna legitymacja studencka w formie dokumentu elektronicznego przechowywana i okazywana przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej. Jest wydawana na wniosek studenta. Warunkiem koniecznym do wydania dokumentu jest posiadanie ważnej legitymacji studenckiej w tradycyjnej formie.

MLegitymacja nie zastępuje tradycyjnej legitymacji.

Student aby otrzymać mLegitymację musi spełnić następujące warunki;

  • posiadać PESEL
  • posiadać status studenta aktywnego
  • posiadać aktywną legitymację studencką w formie tradycyjnej
  • złożyć wniosek za pomocą Wirtualnej Uczelni

Student aby otrzymać mLegitymację powinien wykonać następujące czynności:

  • zalogować się do Wirtualnego Dziekanatu
  • przejść do zakładki wnioski i wybrać mLegitymacja
  • zamówić mLegityjację przez naciśnięcie przycisku „Złóż zamówienie”
  • mLegitymacja powinna być gotowa w ciągu kilku minut
  • po zakończeniu procesu wydawania mLegitymacji widoczny będzie kod QR w postaci numeru oraz kodu możliwego do zeskanowania z wykorzystaniem aparatu w telefonie oraz hasło do potwierdzenia w aplikacji mObywatel.

Więcej o mlegitymacji w aplikacji mobywatel znajdziesz na stronie:

https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/mlegitymacja-studencka


 

ZARZĄDZANIE MLEGITYMACJĄ:

Zarządzanie mLegitymacją odbywa się automatycznie, bez udziału dziekantu. Kod QR pojawia się w Wirtualnym Dziekanacie ( https://wd.up.lublin.pl/ ) w zakładce WNIOSKI > mLegitymacja.

Co, gdy mojej mLegitymacji nie widać w aplikacji mObywatel?

Częsty błąd po przedłużeniu legitymacji:

Po przedłużeniu legitymacji w Dziekanacie często nie widać jej w aplikacji mObywatel: wówczas należy unieważnić mLegitymację studencką w panelu Wirtualnym Dziekanacie (WD)  https://wd.up.lublin.pl/  i automatycznie złożyć wniosek o  nową mLegitymację (robimy to również automatem poprzez WD),  Wówczas otrzymamy odnowiony kod QR, który posłuży do synchronizacji z aplikacją mObywatel. Cała operacja przebiega automatycznie bez udziału pracowników Dzieknatu.

Dotyczyć to może także sytuacji, gdy student zmieni numer telefonu.

Zbiór informacji dla nowego pracownika
Zobacz

Szanowni Państwo

W związku z utrzymującym się alertem bezpieczeństwa Charlie-CRP na terenie całego kraju Centrum Informatyki zachęca do zapoznania się z
 

Poradnikiem – ABC Cyberbezpieczeństwa

 
“ABC Cyberbezpieczeństwa” jest to publikacja opracowana przez ekspertów NASK w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), to poradnik, który w przystępny dla każdego sposób przybliża szeroko pojęty świat Internetu. Jest podzielony na cztery obszary kluczowe dla użytkownika sieci. Są to: cyberbezpieczeństwo, higiena cyfrowa, profilaktyka i wsparcie.
 
Centrum Informatyki

Aktualne komunikaty:

20.05.2021

Statistica dla pracowników, studentów i doktorantów!

Zobacz więcej
15.02.2021

TEAMS - INSTRUKCJE - tworzenie zespołów, spotkań wirtualnych, zadań i sprawdzianów

Zobacz więcej
08.02.2021

EDUPORTAL - jak przypisać przeprowadzony egzamin do biblioteki celem wykorzystania go w przyszłości?

Zobacz więcej
08.02.2021

EDUPORTAL - archiwacja egzaminów

Zobacz więcej
29.01.2021

EDUPORTAL - możliwości konfiguracyjne w tworzeniu pytań egzaminacyjnych

Zobacz więcej
04.12.2020

Komunikat - modernizacja serwerowni - przerwa w dostępie do usług UP

Zobacz więcej
02.12.2020

KONTAKT Z CENTRUM INFORMATYKI W TRYBIE PRACY ZDALNEJ - aktualizacja

Zobacz więcej
10.11.2020

EDUPORTAL - wirtualne spotkania - problemy

Zobacz więcej