UPL coraz bardziej dostępny

Projekt „UPL coraz bardziej dostępny” nr FERS.03.01-IP.08-0170/24 jest realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego.

Okres realizacji projektu: 01.05.2025 r. – 30.04.2029 r.

Całkowita wartość projektu: 7 115 933,00 zł

Kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich: 5 872 067,91 zł

Głównym celem projektu jest osiągnięcie do 30 kwietnia 2029 roku znacznego wzrostu dostępności do kształcenia na poziomie wyższym w Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie dla studentów i doktorantów oraz do zatrudnienia osób ze specyficznymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, poprzez wdrożenie zmian organizacyjnych i podnoszenie świadomości kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności, które pozwolą na likwidację barier i poprawę dostępu osób z niepełnosprawnościami do kształcenia na poziomie wyższym oraz zatrudnienia na uczelni.

Grupę docelową projektu stanowią:

    • kadra administracyjna uczelni

    • kadra kierownicza uczelni

    • kadra dydaktyczna uczelni

    • przedstawiciele samorządu studenckiego i doktorantów

W projekcie zaplanowane zostały następujące zadania:

Zadanie 1 Struktura organizacyjna

  1. Powołanie Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Zwiększania Dostępności
  2. Studia podyplomowe i szkolenia dla pracowników BON
  3. 3 Strefy wyciszeń dla studentów
  4. Gabinet psychologa
 

Zadanie 2 Dostępność architektoniczna

  1. Powołanie Koordynatora ds. Dostępności Architektonicznej
  2. Wymiana drzwi wejściowych do Rektoratu i do domu studenta
  3. Likwidacja barier architektonicznych w Centrum Kongresowym
  4. Zakup 5 schodołazów
  5. Szkolenia specjalistyczne
 

Zadanie 3 Dostępność informacyjno-komunikacyjna

  1. Powołanie Koordynatora ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  2. Zakup 22 tyflomap
  3. Zakup Systemu Oznaczania Sal i Pomieszczeń S.O.S Brajl
  4. Szkolenia z zakresu stosowania języka prostego dla kadry dydaktycznej i administracyjnej
 

Zadanie 4 Dostępność cyfrowa

  1. Powołanie Koordynatora ds. dostępności cyfrowej
  2. Opracowanie Wytycznych ze standardem dostępności cyfrowej
  3. Szkolenia z zakresu dostępności cyfrowej dla kadry dydaktycznej i administracyjne
 

Zadanie 5 Technologie

  1. Modernizacja pracowni fizycznej Katedry Biofizyki
  2. Zakup i wdrożenie DSpace 7 CRIS – Repozytorium danych naukowych i dydaktycznych
  3. Modernizacja systemu projekcyjnego w Centrum Kongresowym
  4. Zakup pętli indukcyjnej do Centrum Kongresowego
  5. System video transmisji tłumaczenia migowego i automatycznej transkrypcji mowy na tekst
  6. System nagłośnienia auli i dużych sal dydaktycznych
  7. Wymiana projektorów multimedialnych w salach
 

Zadanie 6 Procedury

  1. Modyfikacja procedur i  dokumentów wewnętrznych Uczelni
  2. Przygotowanie/Aktualizacja procedur ewakuacji
  3. Szkolenia specjalistyczne dla pracowników kadry administracyjnej i dydaktycznej z zakresu zasad tworzenia i modyfikacji procedur i aktów wewnętrznych
 

Zadanie 7 Usługi wspierające edukację

  1. Podstrona www z ofertami pracy, staży i praktyk
  2. Strefy relaksu dla studentów/doktorantów/słuchaczy o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  3. Poradnik zdrowia psychicznego
  4. Dostosowanie przestrzeni Czytelni dla osób o szczególnych potrzebach
  5. Szkolenia z zakresu zdrowia psychicznego
 

Zadanie 8 Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności

Realizacja szkoleń:

      • Zwiększenie wrażliwości na potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami
      • Savoir – vivre
      • Skuteczna komunikacja
      • Projektowanie uniwersalne uczelni
      • Zarządzanie OzN
      • Dostosowane wsparcie do OzN
      • Zaburzenia ze spektrum autyzmu
 

Główne rezultaty:

  1. Rozwój struktury organizacyjnej i rozszerzenie zakresu działania
  2. Zniwelowanie barier architektonicznych oraz wzrost dostępności architektonicznej
  3. Zapewnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  4. Zapewnienie dostępności cyfrowej
  5. Rozwój i zapewnienie nowoczesnego zaplecza technologicznego
  6. Modyfikacja procedur
  7. Zwiększenie i rozszerzenie zakresu wparcia edukacyjnego dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością
  8. Podniesienie świadomości niepełnosprawności poprzez szkolenia uświadamiające i specjalistyczne.
    •  

KONTAKT:

Biuro Projektu „UPL coraz bardziej dostępny”: Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie ul. Akademicka 15, p. 210 (AGRO II), 20-950 Lublin

Kierownik projektu: mgr inż. Kinga Cyrankiewicz, tel. 81 445-65-40, adres e- mail:  

Biuro projektu jest przystosowane jest do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

Dostępność architektoniczna Biura:

  • Parking zewnętrzny z wyznaczonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnością
  • Drzwi wejściowe z automatycznym systemem otwierania
  • Winda wewnętrzna
  • Sanitariat z przystosowaniem dla osób z niepełnosprawnościami
  • Schodołaz dla osób z niepełnosprawnością
  • Tyflomapy dla osób z niepełnosprawnością wzroku

Pozostałe informacje dotyczące dostępności Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie: https://up.lublin.pl/deklaracja-dostepnosci/

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu lub działań Beneficjenta z postanowieniami Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn.zm.) zwanej dalej „KPON”, mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres IP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.