Katedra Energetyki i Środków Transportu

Przedmioty realizowane na kierunku edukacja techniczno-informatyczna
sztuka negocjacji

Przedmioty realizowane na kierunku technika rolnicza i leśna

  • biopaliwa i silniki cieplne,
  • budowa i eksploatacja pojazdów,
  • budowa i eksploatacja pojazdów wspomagana komputerowo,
  • budowa i eksploatacja silników spalinowych,
  • budowa pojazdów i teoria ruchu,
  • diagnostyka pojazdów,
  • diagnostyka pojazdów rolniczych,
  • diagnostyka w systemie eksploatacji pojazdów,
  • drogi w krajobrazie zurbanizowanym i przyrodniczym,
  • elektrotechnika i elektronika samochodowa,
  • gospodarka energetyczna,
  • gospodarka paliwowo-smarowa,
  • infrastruktura komunikacyjna,
  • kinematyka i dynamika pojazdów,
  • logistyka, marketing,
  • mechatronika w pojazdach,
  • metodologia badań i pracy badawczej,
  • motoryzacyjne zanieczyszczenia środowiska,
  • napędy hydrauliczne i pneumatyczne w pojazdach,
  • ocena eksploatacyjna pojazdów,
  • pojazdy leśne i uterenowione, pojazdy rolnicze i leśne,
  • pojazdy specjalne i urządzenia załadowcze,
  • praktyka programowa po II roku,
  • praktyka zawodowa specjalizacyjna po III roku,
  • praktyka dyplomowa po IV roku,
  • projektowanie komputerowe silników i pojazdów,
  • przedmiot humanistyczny: sztuka negocjacji,
  • recykling pojazdów i maszyn,
  • seminarium dyplomowe,
  • silniki spalinowe,
  • standardy badań technicznych pojazdów,
  • transport wewnętrzny i zewnętrzny,
  • układy zasilania silników spalinowych.

Przedmioty realizowane na kierunku: zarządzanie i inżynieria produkcji

  • zarządzane strategiczne
  • zarządzanie,
  • zarządzanie i logistyka w przedsiębiorstwie,
  • zarządzanie produkcją i usługami.

Tematyka realizowanych prac dyplomowych

  1. Metody wyceny i oceny pojazdów.
  2. Ratownictwo drogowe.
  3. Bazy danych pojazdów i maszyn roboczych.
  4. Systemy nawigacji i sterowania ruchem pojazdów.
  5. Systemy monitorowania i lokalizacji uszkodzeń.
  6. Nowe trendy w budowie pojazdów samochodowych i ciągników.
  7. Badania identyfikacyjne oznaczeń samochodów i ciągników rolniczych.
  8. Metoda oceny przydatności samochodu w transporcie rolniczym.
  9. Ocena parametrów w transporcie rolniczym.
  10. Badania czasu pracy kierowcy w transporcie krajowym i międzynarodowym.
  11. Problemy modelowania energetycznego i trakcyjnego pojazdu w komunikacji miejskiej.
  12. Analiza współczesnych metod telematycznych przedsiębiorstwa transportowego.
  13. Współczesne konstrukcje poszczególnych układów silnika spalinowego i jego osprzętu.
  14. Zasilanie silników spalinowych paliwami alternatywnymi.
  15. Poprawa parametrów ekologiczno-energetycznych silników spalinowych.
  16. Perspektywy rozwoju silników spalinowych.
  17. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w różnych dziedzinach gospodarczych.
  18. Ciecze i płyny eksploatacyjne w pojazdach.
  19. Nowe tendencje w rozwoju układów zasilania silników spalinowych.
  20. Możliwości zastosowania jonizacji powietrza zasilającego silnik spalinowy i jego wpływ na parametry pracy silnika.
  21. Magnetyczna aktywacja paliwa i powietrza w układach zasilania silników spalinowych.
  22. Metodyka homologacyjnych badań emisji spalin silników spalinowych.
  23. Analiza norm i przepisów prawnych regulujących sprawy związane z silnikami spalinowymi.
  24. Wymagania prawne oraz metody badań kontrolnych wyposażenia stacji kontroli pojazdów.
  25. Sposoby ograniczania motoryzacyjnych zanieczyszczeń na środowisko przyrodnicze.
  26. Recykling pojazdów i maszyn roboczych.
  27. Infrastruktura komunikacyjna i sozotechnika.
  28. Bezpieczeństwo ruchu drogowego.
  29. Ekrany przeciwhałasowe techniczne i naturalne.
  30. Nowe rozwiązania zawieszenia pojazdów terenowych i ciągników rolniczych.
  31. Elektronika i elektrotechnika pojazdowa.

Działalność naukowo-badawcza:

1. Biopaliwa silnikowe: 

  • badania terenowe i stanowiskowe parametrów energetycznych i ekologicznych przy zasilaniu silników biopaliwem rzepakowym i jego mieszaninami oraz niskosiarkowymi olejami napędowym,
  • badania nad opracowaniem i wykonaniem systemów zasilania biopaliwem z wykorzystaniem sterowników,
  • badania eksploatacyjne materiałów pędnych i cieczy eksploatacyjnych.

2. Rozruch silników:

  • energochłonność rozruchu silnika spalinowego zasilanego biopaliwem,
  • badania emisji zanieczyszczeń i zadymienia przy zimnym i ciepłym rozruchu silników spalinowych.

3. Biomasa jako źródło energii:

  • badania parametrów energetycznych i ekologicznych biomasy, również w aspekcie ograniczania szeroko rozumianych zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego,
  • analiza możliwości wykorzystania roślin i odpadów na cele energetyczne,
  • skojarzona gospodarka energetyczna oparta na odnawialnych źródłach energii.

4. Badania stanu technicznego silników:

  • badanie wpływu zmian stanu technicznego układów wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym na parametry energetyczne i ekologiczne,
  • analiza korelacji pomiędzy zużyciem układu TPC a wybranymi parametrami diagnostycznymi,
  • badania wibroakustyczne obiektów technicznych (w tym głównie silników ciągnikowych).

5. Infrastruktura transportowa:

  • badania z zakresu oddziaływania dróg kołowych i kolejowych na środowisko naturalne,
  • rozwój motoryzacji a bezpieczeństwo ruchu drogowego, również w aspekcie psychomotorycznym,
  • oddziaływanie pojazdów samochodowych i ciągników na środowisko przyrodnicze (hałas, zanieczyszczenie metalami i pyłami, immisja zanieczyszczeń itp.),
    analiza ocen oddziaływania na środowisko dla ciągów komunikacyjnych w krajobrazie przyrodniczym, otwartym i zurbanizowanym.

6. Badania maszyn roboczych:

  • badania wydajności eksploatacyjnej i technologicznej maszyn i urządzeń transportu wewnętrznego w przemyśle rolno
    spożywczym,
  • badania procesów dynamicznych maszyn roboczych metodą symulacyjną i komputerową.

Inne osiągnięcia naukowe pracowników Katedry

Dr inż. Paweł Krzaczek – uczestnictwo w projekcie: „Transfer wiedzy, jako szansa rozwoju rolnictwa małych i średnich przedsiębiorstw” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa w ramach Działania 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Organizowane lub współorganizowane kongresy, konferencje, sympozja, seminaria:
EKOENERGIA `04 – Lublin, 14-15 października 2004
EKOENERGIA `05 – Lublin, 17-18 listopada 2005
EKOENERGIA `07 – Krasnobród, 16-18 maja 2007
EKOENERGIA `09 – Lublin, 16-18 września 2009

Zaplecze badawcze

Laboratorium i hamownia silników spalinowych, laboratorium paliw i smarów, pracownia pojazdów, pracownia elektrotechniki pojazdowej, pracownia komputerowa systemów wspomagania projektowania pojazdów. Kalorymetr, estryfikator, stanowisko do badania i nastaw regulacyjnych pomp wytryskowych, stanowisko do badania przebiegu wtrysku, analizator spalin pracujący na zasadzie pomiaru widma podczerwieni, absorpcyjny dymomierz spalin, stanowiska dynamometryczne, analizator dźwięku i drgań, mobilne stanowisko do pomiaru parametrów trakcyjnych pojazdów, wielofunkcyjny system diagnostyczny AVL do pomiaru parametrów pracy silników spalinowych, zestaw serwisowy ADVISOR CF-29 do diagnostyki ciągników rolniczych, uniwersalny zestaw diagnostyczny ADP do diagnostyki samochodów osobowych, stanowisko pomiarowo-demonstracyjne zasobnikowego układu zasilania silników o ZS.

Katedra Energetyki i Pojazdów wywodzi się z Katedry Mechanizacji Rolnictwa powołanej w 1960 r. w Wyższej Szkole Rolniczej. W 1960 r. Katedra Mechanizacji Rolnictwa uzyskała uprawnienia do prowadzenia pierwszych w kraju stacjonarnych studiów doktoranckich w zakresie mechanizacji rolnictwa. Również w tym roku zorganizowano pierwsze w Katedrze laboratorium silników. Z chwilą powołania w 1966 r. Oddziału Mechanizacji Rolnictwa na Wydziale Rolniczym utworzono dwa zespoły naukowo-dydaktyczne zajmujące się silnikami cieplnymi i pojazdami rolniczymi, które funkcjonowały od 1968 r. pod nazwą Zakładu Silników i Pojazdów w ramach zreorganizowanego wówczas Instytutu Mechanizacji Rolnictwa. Następnie w 1969 r. Katedra Mechanizacji Rolnictwa przekształciła się w Instytut Techniki Rolniczej, a od 1970 r. Instytut Mechanizacji Rolnictwa – włączony do nowo powstałego Wydziału Techniki Rolniczej. Kierownikiem ówczesnego Zakładu Pojazdów i Silników w latach 1968-1976 był prof. Jan Kowal. Następnie kierownictwo Zakładu Pojazdów i Silników przejął od roku 1976 do 1993 prof. Eugeniusz Krasowski. W 1993 r. Zakład Pojazdów i Silników przekształcono w samodzielną jednostkę, jedną z Katedr Wydziału Techniki Rolniczej, która do roku 2004 nosiła nazwę Katedra Pojazdów i Silników. Do roku 2002 Katedrą kierował prof. Eugeniusz Krasowski, natomiast od 2002 r. prof. Wiesław Piekarski, który w 2004 r. zmienił nazwę jednostki naukowo-dydaktycznej na obowiązującą do dziś – Katedra Energetyki i Pojazdów.

Katedra prowadzi badania w następujących kierunkach:

1. ENERGETYCZNE WYKORZYSTANIE BIOMASY 

Celem badań jest przeprowadzenie analizy bilansu ekonomicznego i energetycznego procesów pozyskania, przetwarzania i wykorzystania różnych rodzajów biomasy przeznaczonej do bezpośredniego spalania, zagęszczania (peletowania, brykietowania), przetwarzania w procesach pirolizy.

Powszechnie dostępne piece na pelety drzewne nie znajdują zastosowania przy spalaniu peletów ze słomy z powodu niskiej temperatury topliwości popiołu pochodzącego ze słomy, co wynika bezpośrednio z jej składu chemicznego. Badania mogą dotyczyć m.in. zastosowania mieszanek różnych rodzajów biomasy (ślazowiec pensylwański, miskantus, trociny drzewne, słoma itp.) do produkcji peletów i brykietów. Pozwoli to stwierdzić, jaki jest najkorzystniejszy udział procentowy poszczególnych rodzajów biomasy przy wykorzystaniu jako źródło energii.

Oferta głównie skierowana jest do samorządów lokalnych (gmina, powiat) i zespołów użyteczności publicznej (szkoła, przedszkole, dom kultury itp.). Jej wdrożenie pozwoli na: 

  • aktywizację obszarów wiejskich przez zatrudnienie ludności, pozyskiwanie odpadów i produkcji roślin energetycznych na ziemiach odłogowanych,
  • poprawę bilansu energetycznego z lokalnych odnawialnych źródeł energii,
  • poprawę bilansu ekonomicznego i ekologicznego na obszarach wiejskich.

Zakres badań:

  • ocena energetyczna poszczególnych rodzajów biomasy;
  • rozdrabianie biomasy;
  • zagęszczanie biomasy (wytwarzanie peletów i brykietów);
  • badania procesów spalania biomasy w małych kotłach przeznaczonych dla tzw. energetyki rozproszonej;
  • ocena sprawności kotłów;
  • badania emisji przy spalaniu biomasy, określenie emisji CO, NOX, SOX, PM, dioksyn;
  • logistyka magazynowania i transportu biomasy.

Planowany efekt końcowy:

Wskazanie optymalnych technologii przetwarzania różnych rodzajów biomasy wykorzystywanej w energetyce rozproszonej (wskazanie kosztów ekonomicznych i ekologicznych, sporządzenie ich bilansu) oraz wyznaczenie efektów energetycznych. Określenie wartości energetycznej, dobrych właściwości mechanicznych peletów i brykietów, opracowanie systemów logistyki magazynowani i transportu biomasy. Ponadto wskazanie optymalnych mieszanek różnych typów biomasy do produkcji peletów i brykietów w celu uniknięcia powstawania popiołu o niskiej temperaturze topliwości.

2. MODYFIKACJA PROCESU TRANSESTRYFIKACJI – OPRACOWANIE TECHNOLOGII PRODUKCJI

Głównym celem badań jest opracowanie technologii pozwalających na zastosowanie bardziej hydrofobowych alkoholi niż metanol i etanol w procesie estryfikacji.

Paliwo odnawialne, jakim jest biodisel, aby mogło być zaakceptowane przez użytkowników, powinno zapewniać techniczne i energetyczne właściwości determinujące ich przydatność do zasilania silników, ponadto powinny stanowić mniejsze zagrożenie dla środowiska naturalnego niż tradycyjne paliwa. Wieloletnie doświadczenia z estrami metylowymi pozwoliły na zidentyfikowanie problemów związanych z ich użytkowaniem. Paliwo uzyskane w oparciu o nowe technologie będzie wymagało szeregu badań mających na celu określenie wskaźników energetycznych i ekologicznych silników łącznie z bilansem ekonomicznym.

Zakres badań:

  • modyfikacja procesu estryfikacji;
  • przeprowadzenie badań na stanowisku dynamometrycznym mających na celu uzyskanie danych niezbędnych przy analizie parametrów energetycznych i ekologicznych silników;
  • badania określające przydatność paliwa estrowego czystego i w mieszaninie z konwencjonalnym olejem napędowym.

Wdrożenie projektu:

Wykorzystanie estrów ze względu na mniejsze zagrożenie ekologiczne wynikające z mniejszej toksyczności spalin jest szczególnie korzystne na terenach objętych szczególną ochroną ekologiczna, jak również na trenach miejskich.

Oferta badawcza kierowana jest głównie do właścicieli gospodarstw wielkoobszarowych posiadających rozbudowany park maszynow, jak również do operatorów flot pojazdów – komunikacja zbiorowa, transport kołowy. Wdrożenie programu pozwoliłoby na uniezależnienie się zarówno od dostaw, jak i wahań cen oleju napędowego. Planowane jest wytypowanie jednego z podmiotów i pilotażowe wdrożenie opracowanej technologii.