Przedmioty realizowane na kierunku edukacja techniczno-informatyczna
sztuka negocjacji
Przedmioty realizowane na kierunku technika rolnicza i leśna
Przedmioty realizowane na kierunku: zarządzanie i inżynieria produkcji
Tematyka realizowanych prac dyplomowych
Działalność naukowo-badawcza:
1. Biopaliwa silnikowe:
2. Rozruch silników:
3. Biomasa jako źródło energii:
4. Badania stanu technicznego silników:
5. Infrastruktura transportowa:
6. Badania maszyn roboczych:
Inne osiągnięcia naukowe pracowników Katedry
Dr inż. Paweł Krzaczek – uczestnictwo w projekcie: „Transfer wiedzy, jako szansa rozwoju rolnictwa małych i średnich przedsiębiorstw” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa w ramach Działania 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Organizowane lub współorganizowane kongresy, konferencje, sympozja, seminaria:
EKOENERGIA `04 – Lublin, 14-15 października 2004
EKOENERGIA `05 – Lublin, 17-18 listopada 2005
EKOENERGIA `07 – Krasnobród, 16-18 maja 2007
EKOENERGIA `09 – Lublin, 16-18 września 2009
Zaplecze badawcze
Laboratorium i hamownia silników spalinowych, laboratorium paliw i smarów, pracownia pojazdów, pracownia elektrotechniki pojazdowej, pracownia komputerowa systemów wspomagania projektowania pojazdów. Kalorymetr, estryfikator, stanowisko do badania i nastaw regulacyjnych pomp wytryskowych, stanowisko do badania przebiegu wtrysku, analizator spalin pracujący na zasadzie pomiaru widma podczerwieni, absorpcyjny dymomierz spalin, stanowiska dynamometryczne, analizator dźwięku i drgań, mobilne stanowisko do pomiaru parametrów trakcyjnych pojazdów, wielofunkcyjny system diagnostyczny AVL do pomiaru parametrów pracy silników spalinowych, zestaw serwisowy ADVISOR CF-29 do diagnostyki ciągników rolniczych, uniwersalny zestaw diagnostyczny ADP do diagnostyki samochodów osobowych, stanowisko pomiarowo-demonstracyjne zasobnikowego układu zasilania silników o ZS.
Katedra Energetyki i Pojazdów wywodzi się z Katedry Mechanizacji Rolnictwa powołanej w 1960 r. w Wyższej Szkole Rolniczej. W 1960 r. Katedra Mechanizacji Rolnictwa uzyskała uprawnienia do prowadzenia pierwszych w kraju stacjonarnych studiów doktoranckich w zakresie mechanizacji rolnictwa. Również w tym roku zorganizowano pierwsze w Katedrze laboratorium silników. Z chwilą powołania w 1966 r. Oddziału Mechanizacji Rolnictwa na Wydziale Rolniczym utworzono dwa zespoły naukowo-dydaktyczne zajmujące się silnikami cieplnymi i pojazdami rolniczymi, które funkcjonowały od 1968 r. pod nazwą Zakładu Silników i Pojazdów w ramach zreorganizowanego wówczas Instytutu Mechanizacji Rolnictwa. Następnie w 1969 r. Katedra Mechanizacji Rolnictwa przekształciła się w Instytut Techniki Rolniczej, a od 1970 r. Instytut Mechanizacji Rolnictwa – włączony do nowo powstałego Wydziału Techniki Rolniczej. Kierownikiem ówczesnego Zakładu Pojazdów i Silników w latach 1968-1976 był prof. Jan Kowal. Następnie kierownictwo Zakładu Pojazdów i Silników przejął od roku 1976 do 1993 prof. Eugeniusz Krasowski. W 1993 r. Zakład Pojazdów i Silników przekształcono w samodzielną jednostkę, jedną z Katedr Wydziału Techniki Rolniczej, która do roku 2004 nosiła nazwę Katedra Pojazdów i Silników. Do roku 2002 Katedrą kierował prof. Eugeniusz Krasowski, natomiast od 2002 r. prof. Wiesław Piekarski, który w 2004 r. zmienił nazwę jednostki naukowo-dydaktycznej na obowiązującą do dziś – Katedra Energetyki i Pojazdów.
Katedra prowadzi badania w następujących kierunkach:
1. ENERGETYCZNE WYKORZYSTANIE BIOMASY
Celem badań jest przeprowadzenie analizy bilansu ekonomicznego i energetycznego procesów pozyskania, przetwarzania i wykorzystania różnych rodzajów biomasy przeznaczonej do bezpośredniego spalania, zagęszczania (peletowania, brykietowania), przetwarzania w procesach pirolizy.
Powszechnie dostępne piece na pelety drzewne nie znajdują zastosowania przy spalaniu peletów ze słomy z powodu niskiej temperatury topliwości popiołu pochodzącego ze słomy, co wynika bezpośrednio z jej składu chemicznego. Badania mogą dotyczyć m.in. zastosowania mieszanek różnych rodzajów biomasy (ślazowiec pensylwański, miskantus, trociny drzewne, słoma itp.) do produkcji peletów i brykietów. Pozwoli to stwierdzić, jaki jest najkorzystniejszy udział procentowy poszczególnych rodzajów biomasy przy wykorzystaniu jako źródło energii.
Oferta głównie skierowana jest do samorządów lokalnych (gmina, powiat) i zespołów użyteczności publicznej (szkoła, przedszkole, dom kultury itp.). Jej wdrożenie pozwoli na:
Zakres badań:
Planowany efekt końcowy:
Wskazanie optymalnych technologii przetwarzania różnych rodzajów biomasy wykorzystywanej w energetyce rozproszonej (wskazanie kosztów ekonomicznych i ekologicznych, sporządzenie ich bilansu) oraz wyznaczenie efektów energetycznych. Określenie wartości energetycznej, dobrych właściwości mechanicznych peletów i brykietów, opracowanie systemów logistyki magazynowani i transportu biomasy. Ponadto wskazanie optymalnych mieszanek różnych typów biomasy do produkcji peletów i brykietów w celu uniknięcia powstawania popiołu o niskiej temperaturze topliwości.
2. MODYFIKACJA PROCESU TRANSESTRYFIKACJI – OPRACOWANIE TECHNOLOGII PRODUKCJI
Głównym celem badań jest opracowanie technologii pozwalających na zastosowanie bardziej hydrofobowych alkoholi niż metanol i etanol w procesie estryfikacji.
Paliwo odnawialne, jakim jest biodisel, aby mogło być zaakceptowane przez użytkowników, powinno zapewniać techniczne i energetyczne właściwości determinujące ich przydatność do zasilania silników, ponadto powinny stanowić mniejsze zagrożenie dla środowiska naturalnego niż tradycyjne paliwa. Wieloletnie doświadczenia z estrami metylowymi pozwoliły na zidentyfikowanie problemów związanych z ich użytkowaniem. Paliwo uzyskane w oparciu o nowe technologie będzie wymagało szeregu badań mających na celu określenie wskaźników energetycznych i ekologicznych silników łącznie z bilansem ekonomicznym.
Zakres badań:
Wdrożenie projektu:
Wykorzystanie estrów ze względu na mniejsze zagrożenie ekologiczne wynikające z mniejszej toksyczności spalin jest szczególnie korzystne na terenach objętych szczególną ochroną ekologiczna, jak również na trenach miejskich.
Oferta badawcza kierowana jest głównie do właścicieli gospodarstw wielkoobszarowych posiadających rozbudowany park maszynow, jak również do operatorów flot pojazdów – komunikacja zbiorowa, transport kołowy. Wdrożenie programu pozwoliłoby na uniezależnienie się zarówno od dostaw, jak i wahań cen oleju napędowego. Planowane jest wytypowanie jednego z podmiotów i pilotażowe wdrożenie opracowanej technologii.
ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin
NIP 712 010 37 75
REGON 000001896
ePUAP: /UP-Lublin/SkrytkaESP
ul. Głęboka 28
20-612 Lublin
tel. (+81) 531 96 67
fax. (+81) 531 96 69