Konferencje z udziałem przedstawicieli projektu...
Celem projektu jest rozpoznanie i porównanie cech konsumentów żywności ekologicznej, ich decyzji zakupowych i zachowań w krajach Grupy Wyszehradzkiej, poprzez połączenie wiedzy i doświadczenia sześciu jednostek badawczych – z których każda specjalizuje się w metodach badawczych specyficznych dla rynku żywności ekologicznej oraz rozpowszechnianiu pozyskanych wyników w sektorze żywności ekologicznej – wśród lokalnych i regionalnych interesariuszy.
Rolnictwo ekologiczne przynosi korzyści gospodarcze i społeczne, dlatego jest jednym z podstawowych elementów zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, szczególnie w świetle celów zrównoważonego rozwoju ONZ i Europejskiego Zielonego Ładu. W krajach V4 istnieją korzystne warunki do rozwoju przyjaznych środowisku metod produkcji ze względu na relatywnie niższy stopień chemizacji rolnictwa w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Za uzasadnienie wspierania produkcji ekologicznej uważa się jednak rosnący popyt rynkowy na żywność ekologiczną, dlatego konieczne jest rozpoznanie i monitorowanie postrzegania i postaw konsumentów wobec żywności ekologicznej, ich decyzji zakupowych, zachowań i barier w zakupie żywności ekologicznej, szczególnie w okresie popandemicznym oraz w obliczu kryzysu wywołanego wojną na Ukrainie. Rynek żywności ekologicznej w krajach Grupy Wyszehradzkiej funkcjonuje w stosunkowo porównywalnych warunkach gospodarczych i społecznych, dlatego istotne będzie wskazanie podobieństw i różnic w tym zakresie, które można wykorzystać do opracowania rekomendacji. Istotne jest zatem badanie konsumpcji w celu wskazania instrumentów i rozwiązań, które będą stymulować popyt na żywność ekologiczną, a co za tym idzie, rozwój żywności ekologicznej wspierającej ochronę środowiska naturalnego. Ważne jest, aby konsumenci, zwłaszcza młodzi konsumenci, wchodzący na rynek i często ulegający wpływom w zakresie ich decyzje zakupowych, byli świadomi korzyści wynikających ze spożywania żywności ekologicznej oraz środowiskowych konsekwencji ich decyzji konsumpcyjnych.
1 października 2023 r. – 30 kwietnia 2025 r.
dr Julia Wojciechowska-Solis
W ramach projektu zostaną przeprowadzone badania wśród konsumentów grupy krajów V4. Konsorcjum sześciu jednostek badawczych poprzez nawiązanie współpracy przyczyni się do transferu wiedzy i kompetencji naukowców. Stworzy kolejne możliwości rozwoju i wymiany praktyk badawczych oraz przyczyni się do wzmocnienia więzi pomiędzy podmiotami biorącymi udział w projekcie. Szczególny nacisk jest położony na przekazanie pozyskanej w trakcie badania wiedzy interesariuszom.
Działania projektowe obejmą:
Projekt zapewni wsparcie regionalnemu sektorowi żywności ekologicznej poprzez gromadzenie, udostępnianie i prezentację pozyskanych w takcie badań wyników, odpowiadających na pytania związane z zachowaniem konsumenta na rynku produktów ekologicznych, jego decyzjami nabywczymi.
ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin
NIP 712 010 37 75
REGON 000001896
ePUAP: /UP-Lublin/SkrytkaESP