• Wydział: Biologii Środowiskowej
  • Stopień: I i II
  • Rodzaj studiów: stacjonarne i niestacjonarne
  • Typ studiów: inżynierskie
  • Czas trwania: dla studiów I stopnia: 7 semestrów (3,5 roku) – stacjonarne, 8 semestrów (4 lata) – niestacjonarne; dla studiów II stopnia: 3 semestry (1,5 roku) – stacjonarne, 4 semestry (2 lata) – niestacjonarne
  • Opis kierunku

    Ochrona środowiska to jeden z priorytetowych kierunków działań rozwijalnych i promowanych przez Unię Europejską. To kierunek integrujący wiedzę z zakresu: nauk przyrodniczych, nauk o środowisku, a także technicznych, rolniczych i leśnych. Zajmuje się zmianami zachodzącymi w środowisku przyrodniczym ora z racjonalnym gospodarowaniem jego zasobami, w tym sposobami harmonizacji postępu technicznego z wysokimi standardami jakości środowiska oraz różnorodnością biologiczną i krajobrazową.

    W ramach Wydziału Biologii Środowiskowej funkcjonuje kierunek Ochrona Środowiska z dwustopniowym systemem kształcenia na studiach stacjonarnych (dzienne) i niestacjonarnych (zaoczne).

     

  • Informacje rekrutacyjne

    Rekrutacja na studia odbywa się drogą elektroniczną za pomocą systemu IRK. Osobiste konto rejestracyjne służy do założenia aplikacji na wybrany kierunek (kierunki), a także jest jedynym źródłem przekazywania kandydatowi informacji o wyniku postępowania rekrutacyjnego.

    O przyjęcie na studia pierwszego stopnia mogą ubiegać się kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości.

    Postępowanie kwalifikacyjne na studia I stopnia dla kandydatów:

    • z tzw. oparte jest na wynikach nową maturą części pisemnej zewnętrznego egzaminu maturalnego. W ocenie  konkursowej stosowane są mnożniki odnoszące się do ocen z przedmiotów zdawanych na maturze na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
    • z tzw. starą maturą oparte jest na konkursie świadectw dojrzałości. Jeżeli kandydat nie zdawał egzaminu dojrzałości z przedmiotów objętych konkursem, wówczas brane są pod uwagę oceny końcowe z tych przedmiotów uwzględnione na świadectwie ukończenia szkoły.
    • laureatów i finalistów olimpiad i konkursów w zależności od tematyki konkursu lub olimpiady uwzględnia zasady preferencyjne.

    Uwzględniane przedmioty maturalne:

    Język obcy nowożytny oraz jeden przedmiot do wyboru: biologia, matematyka, chemia, fizyka i astronomia, informatyka, geografia, wiedza o społeczeństwie.

    Mnożniki stosowane w ocenie konkursowej:  

    Przedmioty maturalne uwzględniane w kwalifikacji

    mnożnik

    poziom

    podstawowy

    poziom

    rozszerzony

    Przedmiot

    obowiązkowy

    język obcy nowożytny

    1,3

    2,0

    Jeden przedmiot do wyboru

    matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, informatyka, geografia, wiedza o społeczeństwie

    2,0

    4,0

     

  • Przykłady przedmiotów

    Przykłady przedmiotów w programie studiów:

     

    na I stopniu: meteorologia i klimatologia, ochrona przyrody; grafika inżynierska; geologia, geomorfologia i gleboznawstwo, ekologia, i architektura krajobrazu; prawo w ochronie środowiska; monitoring środowiska
     

    na II stopniu: statystyka i modelowanie środowiska; ekotoksykologia; technologie ochrony środowiska; proekologiczne systemy produkcji żywności; gospodarka odpadami; polityka ochrony środowiska; techniki komputerowe w projektowaniu krajobrazu.

     

  • Perspektywy zawodowe

    Absolwent umie diagnozować stan i procesy zachodzące w przyrodzie oraz wpływ człowieka na środowisko. Zna podstawowe procesy technologiczne – w szczególności procesy przyjazne środowisku, a także posiada umiejętności prowadzenia prac badawczych, monitorowanych (w terenie i w laboratoriach) oraz projektowych, jak również organizowania bezpiecznie i efektywnie działających stanowisk takiej pracy.

     

    Jest przygotowany do pracy w:

    • instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie środowiskiem, za jego jakość i kontrolę jego stanu, (RDOŚ, WIOŚ, RZGW i inne), 
    • laboratoriach badawczych i kontrolnych,
    • firmach projektowych i konsultingowych,
    • przemyśle,
    • rolnictwie,
    • drobnej wytwórczości,
    • administracji (w tym w administracji rządowej;
    • samorządach terytorialnych;
    • dyrekcjach i zarządach obszarów chronionych itp.),
    • organizacjach zajmujących się edukacją ekologiczną.