← powrót do zakładki Cudzoziemcy

Szczegóły dotyczące egzaminu ze znajomości języka polskiego

ROZMOWA USTNA – kryteria oceny:

tabela

Egzamin z języka polskiego jako obcego składa się z dwóch części:

  1. Część pisemna:
  • Rozumienie tekstu ze słuchu – zadania typu: prawda/fałsz lub test wyboru a) b) c) – liczba punktów 20
  • Rozumienie tekstu czytanego – zadania typu: prawda/fałsz lub test wyboru a) b) c) – liczba punktów 20
  • Część leksykalno-gramatyczna – sprawdzenie umiejętności praktycznego użycia poprawnych form gramatycznych – test wyboru a) b) c) – liczba punktów 20

Zagadnienia:

  • odmiana rzeczowników (także nieregularnych), przymiotników i zaimków, (także formy zdrobniałe)
  • odmiana czasowników we wszystkich czasach ,aspekt czasowników
  • liczebniki główne i porządkowe
  • tworzenia i stosowania form oznajmujących, rozkazujących i przypuszczających
  • formy nieosobowych
  • tworzenia i stosowania imiesłowów
  • strona bierna
  • budowanie zróżnicowanych wypowiedzi z formami stopnia wyższego i najwyższego przymiotników i przysłówków
  • słowotwórstwo
  • zdania pojedyncze i złożone
  • negacje
  • synonimy, antonimy, porównania, epitety
  1. Rozmowa ustna – liczba punktów 20

Rozmowa z egzaminatorem na tematy dotyczące zagadnień:

  • Kultura i tradycje:
    • Dni, święta, obrzędy, i zwyczaje polskie.
    • Ulubione święto i jego znaczenie.
    • Historia i tradycje Lublina.
    • Znaczenie polskiej kultury dla osób zza granicy.
    • Znaczenie kultury dla tożsamości narodowej i międzynarodowej
  • Sprawy społeczne i polityczne:
    • Polityka, demokracja, prawa człowieka.
    • Problem bezrobocia i jego wpływ na społeczeństwo.
    • Ekologia, problem zanieczyszczenia środowiska i jego rozwiązania.
    • Migracja, globalizacja, nierówności społeczne.
    • Warunki życia, poziom życia, styl życia.
  • Nauka i technologia:
    • Nowoczesne technologie i ich wpływ na życie.
    • Zagrożenia związane z rozwojem technologii.
    • Wpływ mediów na życie codzienne, media społecznościowe
    • Edukacja i rozwój osobisty. (cele edukacyjne)
    • Znaczenie edukacji w życiu człowieka.
    • Nauka języków obcych, trudności i sukcesy, sposoby nauki, metody i narzędzia
    • Znaczenie kultury dla nauki języka
  • Zainteresowania osobiste:
    • Ulubione książki, filmy, muzyka, sport.
    • Wpływ pasji na życie i rozwój osobisty.
    • Przemyślenia o własnym życiu i przyszłości.
    • Podróże i ich znaczenie dla rozwoju osobistego.
  • Tematy personalne:
    • Wpływ środowiska rodzinnego na rozwój.
    • Praca i kariera. (cele zawodowe)
    • Relacje międzyludzkie.
    • Rodzina i przyjaciele, znaczenie rodziny.
    • Wartości w życiu.
    • Planowanie przyszłości.
    • Pozyskiwanie i udzielanie informacji dotyczących danych osobowych.
    • (życie na wsi i w mieście – wady i zalety)
  • Podróże:
    • Życie za granicą.
    • Doświadczenia z podróżowania.
    • Turystyka masowa a ochrona środowiska.
    • Atrakcje turystyczne i ciekawe miejsca do odwiedzenia w Polsce.
  • Zdrowie i styl życia:
    • Ważne aspekty zdrowia i profilaktyki.
    • Żywienie, dieta, i aktywność fizyczna.
    • Problem uzależnień i zdrowie psychiczne.
    •  Moda i wygląd, wpływ na samopoczucie i zdrowie.