Założenia otwartej nauki

W dniu 23 listopada 2021 roku ukazały się rekomendacje UNESCO dotyczące otwartej nauki. W dokumencie Recommendation on Open Science została ona zdefiniowana jako koncepcja odnoszącą się różnych praktyk dzielenia się wynikami badań, zacieśniania współpracy naukowej, wymiany informacji z korzyścią dla nauki i społeczeństwa oraz otwierania procesu tworzenia i przekazywania wiedzy naukowej z uwzględnieniem podmiotów społecznych spoza kręgów naukowych. Do najważniejszych obszarów otwartej nauki należą:

  • otwarty dostęp do publikacji,
  • otwarte dane badawcze,
  • otwarta komunikacja naukowa,
  • open-source software (otwarte oprogramowanie), open hardware,
  • infrastruktura otwartej nauki,
  • otwarta ewaluacja,
  • otwarte zasoby edukacyjne,
  • nauka obywatelska.

Ideą otwartej nauki jest zapewnienie społeczeństwu swobodnego, równego dostępu do aktualnej i zweryfikowanej wiedzy naukowej. Konsekwencją założonej otwartości każdego z etapów procesu badawczego ma być wzrost transparentności, jakości i wiarygodności badań naukowych.