XIX Lubelski Festiwal Nauki za nami!


W niedzielę 24 września 2023 r. oficjalnie zakończył się XIX
Lubelski Festiwal Nauki pod hasłem przewodnim: „Nauka dla przyszłości”. Tegoroczny LFN to prawie 1700 projektów popularyzujących naukę i ich prawie 3000 edycji, które łącznie trwały ponad 3 tys. godzin, czyli  20 tygodni, jeśli zajęcia odbywałyby się nieprzerwanie. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie odwiedziło w tym czasie ponad 6 600 osób, które uczestniczyły w prawie 470 projektach wraz z dodatkowymi edycjami!

Głównym organizatorem tegorocznej edycji był KUL, The John Paul II Catholic University of Lublin, a współorganizatorami Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Politechnika Lubelska, Uniwersytet Medyczny w Lublinie – UMLub, Miasto Lublin, a także Instytut Agrofizyki PAN / Institute of Agrophysics, PAS i ponad 30 instytucji naukowych, badawczych i publicznych z Lublina i całej Lubelszczyzny.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie prof. dr. hab. Krzysztofa Kowalczyka oraz patronatem naukowym Prorektora ds. Rozwoju Uczelni, prof. dr. hab. Adama Waśko.

Koordynatorem Uczelnianym XIX LFN ze strony UP w Lublinie była dr Justyna Libera.

Przygotowano trzy rodzaje projektów: stacjonarne, online oraz piknikowe. Zostały one stworzone przez pracowników i doktorantów z 7 wydziałów oraz pracowników jednostek pozawydziałowych i studentów zrzeszonych w kołach naukowych.

Czego m.in. można było się dowiedzieć biorąc udział w projektach?

Jak rozpocząć przygodę z hodowlą gadów i dlaczego warto wybrać terrarium bioaktywne? Jak prawidłowo traktować gady, tak by zarówno zwierzę, jak i właściciel byli zadowoleni.

Należy badać przeszłość aby przewidywać przyszłość Jak rozszyfrować przeszłość jeziora? Gdzie ukryta jest naturalna kronika historii jeziora? Czy badanie przeszłości ukrytej w jeziorach może być pomocne do prognozowania ich przyszłości lub do podejmowania ważnych decyzji i działań mających na celu ich ochronę?

Wśród 12 projektów piknikowych znalazły się m.in. takie wydarzenia jak: „Ogród w filiżance”, „TRInO, quizy i questy  – jak uczą się praktyki studenci turystyki” czy „Z miłością do książek i kwiatów czyli  Bookcrossing i Plantcrossing w bibliotece”.

W ramach projektów stacjonarnych odbyły się m.in. takie inicjatywy jak:

Rozbitkowie na pustyni  – uczniowie wcielili się w rolę drużyny piłkarskiej, której samolot rozbił się na pustyni. Musieli zachować zimną krew, skoncentrować się na pracy zespołowej i znaleźć rozwiązanie z sytuacji.

Dzielić się czy się nie dzielić- jak działa otwarta nauka? Gra terenowa, której celem było rozszyfrowanie zagadek ukrytych w pomieszczeniach Biblioteki.

Zarządzanie w praktyce – planszowe gry biznesowe.

Gracze, wcielając się w różnorodne role: pracowników, menedżerów, właścicieli firmy czy zewnętrznych konsultantów, zmierzali się z wieloma wyzwaniami zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem.

Rzeźba lessowa i bioróżnorodność doliny rzeki Konopniczanki. Jak powstają wąwozy? Zajęcia terenowe, których uczestnicy dowiedzieli się jak powstają wąwozy.

Czy zwierzęta są „leworęczne”?

Którą ręką piszesz? Prawą? A może lewą? No dobrze, a co ze zwierzętami? Czy zastanawiałeś/aś się kiedyś czy mieszkający z tobą kot czy pies jest prawo czy lewo….. „łapny”?

LubelskieBezSMOGu. Jak zadbać o jakość powietrza?

Fascynujący świat chemii na żywo. Chemia wcale nie musi być nudna! Eksperymenty, podczas których uczestnicy byli świadkami jak roztwory zmieniają kolory, wytwarzają się gazy, zmienia się temperatura oraz pojawiają się różne zapachy.

Przyroda zatrzymana w kadrze, czyli jak zrobić ciekawe zdjęcie telefonem? Techniczne zasady robienia zdjęć własnym telefonem, czym są szumy na zdjęciu, flora czy złota godzina w fotografii.

Perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii dostępnych w naturze. Wykonywanie pomiarów modelu turbiny wodnej oraz elektrowni fotoelektrycznej.

Psi i koci masterchef – czego nie powinni jeść nasi czworonożni podopieczni. Zgłębiliśmy tajniki fizjologii i patofizjologii przewodu pokarmowego psów i kotów, aby lepiej zrozumieć, jakie są ich specyficzne potrzeby żywieniowe. Jakie produkty są toksyczne dla Twojego pupila i jak unikać niebezpiecznych sytuacji. Ciekawość wzbudziło również pytanie, czy psy i koty powinny jeść surowe mięso. Okazuje się, że stworzenie odpowiedniego menu dla naszych czworonożnych przyjaciół stanowi prawdziwe wyzwanie. Ale nie martw się, na szczęście mamy dla Ciebie rozwiązanie!

Dla seniorów przygotowany został warsztat pt.: Analiza prób włamania na komputer osobisty. Jak dbać o bezpieczeństwo, na podstawie wyników analizy danych dotyczących prób włamania na komputer osobisty przez port RDP. Uczestnicy mieli możliwość sprawdzenia ilości prób logowania na komputer czy określenie geolokalizacji adresu IP.

Najmłodsi mieli możliwość uczestniczenia m.in. w takich wydarzeniach jak:

Młody ogrodnik – praktyczne przygotowanie podłoża i posadzenie wybranych ziół.  Warsztaty dla najmłodszych, podczas których uczyli się pielęgnacji sadzonek. Mieli możliwość samodzielnego przygotowania podłoża i zasadzenia rośliny. Poznali też rośliny lecznicze i kosmetyczne.  

Kolejnym projektem przygotowanym dla dzieci był warsztat: Dokąd ucieka deszcz? Czy ktoś się zastanowił co się dzieje z kroplami wody gdy dotkną ziemi i dlaczego robią się kałuże w jednym miejscu a w innym nie?  Do czego roślinom potrzebny jest deszcz? I czy w ogóle potrzebny jest deszcz? Na te i wiele innych fascynujących pytań odpowiedzieli pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie z Wydziału Agrobioinżynieriii.

Kreatywna zabawa z psem – warsztaty z robienia zabawek dla psów. Szukasz pomysłu na zabawę z psem? Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się jak można kreatywnie bawić się z psem oraz jak własnoręcznie wykonać dla niego zabawki

Zdrowie słodycze – czy to możliwe?

Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii przygotował zajęcia mające na celu zwrócenie uwagi na zasady zdrowego żywienia i istotę kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat.

Mowa ciała kota dla najmłodszych. Podczas prezentacji uczestnicy dowiedzieli się jak odczytać subtelną niekiedy mowę ciała kota.

Poradnik młodego laboranta – pipetowanie. Praca z prawidłową obsługą pipety automatycznej jest to podstawowa umiejętność w laboratorium dlatego uczestnicy uczyli się jak rozpipetowywać roztwory barwników stosowanych w laboratorium.

Zioła, które leczą nie tylko ludzi.  W ostatnich latach obserwuje się coraz większe zainteresowanie stosowaniem substancji naturalnych, a niektóre pytania dotyczące bezpieczeństwa związków syntetycznych skłoniły do bardziej szczegółowych badań zasobów roślinnych. W trakcie projektu zostały zaprezentowane rośliny odznaczające się wysokim potencjałem biobójczym i bardzo niskim ryzykiem wystąpienia skutków ubocznych.

Karesansui i ogrody Dalekiego Wschodu. Uczestnicy projektu wzięli udział w kreatywnych warsztatach manualnych podczas, których wykonali japońskie suche ogrody Karesansui w miniaturze mając do dyspozycji narzędzi do grabienia piasku oraz kamienie, mech i inne materiały. Najmłodsi próbowali swoich sił wykonując własnoręcznie chińskie lampiony z kolorowego papieru.

Dziękujemy osobom zaangażowanym w przygotowanie tegorocznej edycji Lubelskiego Festiwalu Nauki:

Koordynatorom wydziałowym LFN: dr hab. Annie Mazurek-Kusiak, prof. uczelni – Wydział Agrobioinżynierii; dr hab. Siemowitowi Muszyńskemu, prof. uczelni – Wydział Biologii Środowiskowej; dr inż. Markowi Dominowi – Wydział Inżynierii Produkcji; dr hab. Annie Zacharko-Siembida – Wydział Medycyny Weterynaryjnej; dr Angelice Tkaczyk-Wlizło – Wydział Nauk o Zwierzętach i Biogospodarki; dr inż. Kamili Borowiec – Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii; dr hab. Izabeli Kot, prof. uczelni – Wydział Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu

Pozawydziałowemu Koordynatorowi LFN – mgr Adrianie Sobczak-Frynas 

Koordynatorowi ds. Komunikacji z Mediami Festiwalu – mgr Monice Jaskowiak
Koordynatorowi Lubelskiego Pikniku Naukowego – mgr Ilonie Stańczak