Katedra Energetyki i Środków Transportu oraz Zakład Logistyki i Zarządzania Przedsiębiorstwem z Wydziału Inżynierii Produkcji wyposażyły pracownię logistyczną w trzy makiety dydaktyczne w ramach projektu „Efektywne kształcenie specjalistów dla branż kluczowych”, finansowanego z funduszy Unii Europejskiej (nabór nr FERS.01.05-IP.08-001/23, Działanie 01.05 „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” – program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027), organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Pierwsza makieta prezentuje strukturę nowoczesnego magazynu, jako obiektu, który spełnia szereg funkcji podczas obsługi logistycznej towarów. Makieta ilustruje jego zewnętrzne wyposażenie w bramy z dokami oraz rampy do załadunku i rozładunku towarów, a także otoczenie w postaci placu manewrowego i stref parkowania. Zaprezentowane są cztery rodzaje pojazdów: typu furgon, samochód ciężarowy SOLO, samochód ciężarowy z przyczepą oraz ciągnik siodłowy z naczepą, służące do realizacji przewozów towarów. Makieta jednocześnie prezentuje wnętrze magazynu z wyodrębnieniem poszczególnych stref: przyjęć towarów, wysokiego składowania, składowania blokowego, kompletacji zamówień, wydań towarów oraz obsługi biurowej. Powierzchnia magazynu przedstawia sposobów składowania towarów na paletach oraz zasady ich przemieszczania pomiędzy kolejnymi wydzielonymi strefami. Modele palet bez towaru i z towarem, figurki pracowników wykonujących różne czynności oraz modele wózków widłowych tworzą inscenizację prac charakterystycznych dla logistyki magazynowej.
Druga makieta przedstawia nowoczesne systemy magazynowania z wykorzystaniem regałów paletowych stałych, regałów przepływowych stałych oraz regałów przepływowych przesuwnych z możliwością zaprezentowania ich działania. Modele drewnianych skrzyniopalet, palety z towarami zabezpieczonymi folią, beczki, palety z materiałami niebezpiecznymi, ręczny wózek paletowy oraz wózek widłowy umożliwiają symulację prac wykonywanych na magazynie. Wykorzystanie poszczególnych regałów zarówno stałych, jak i przesuwnych, umożliwia zaprezentowanie metod stosowanych w logistyce magazynowej przy obsłudze towarów: FIFO (First In First Out), LIFO (Last In First Out) oraz FEFO (First Expired First Out). Podstawa makiety ilustruje podział stref magazynowych oraz zasadę optymalizacji powierzchni i dróg transportowych.
Trzecia makieta prezentuje przeładunkowy terminal kontenerowy do obsługi transportu intermodalnego. Makieta przedstawia infrastrukturę towarzyszącą terminalowi: budynek biurowy, drogi transportowe, parkingi dla samochodów ciężarowych oraz place magazynowe do przechowywania i załadunku kontenerów. Na makiecie znajduje się suwnica bramowa dwudźwigarowa, ustawiona na torowisku szynowym. Służy ona do załadunku i wyładunku kontenerów intermodalnych z użyciem container spreadera i wózka jezdnego, a sterowana jest przez operatora z kabiny podwieszanej. Kontenery dostarczane są na bocznicę na zestawie taboru kolejowego z wagonem platformą. Na placach magazynowych ustawiono różne typy kontenerów: 20, 40 i 45 stopowe oraz ich specjalistyczne wersje typu chłodnia i cysterna. Modele różnych ciągników siodłowych ze specjalistycznymi naczepami do przewozu poszczególnych typów kontenerów, figurki pracowników oraz wózek kontenerowy typu reachstacker, inscenizują prace przy ich załadunku. Makieta prezentuje działanie kolejowo-drogowego terminala przeładunkowego oraz układ poszczególnych jego stref: służącej do rozładunku, magazynowania, dróg transportowych oraz placu manewrowego i torowisk.
Zakupione makiety pozwolą na praktyczną naukę i zdobycie niezbędnych umiejętności w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, co znacząco wpłynie na jakość procesu edukacyjnego oraz przygotowanie studentów do efektywnego wykonywania zadań w przyszłej pracy zawodowej.
ul. Akademicka 13, 20-950 Lublin
NIP 712 010 37 75
REGON 000001896
ePUAP: /UP-Lublin/SkrytkaESP