Studenci zmieniają Lublin: Centrum bez aut

 

 

 

Krakowskie Przedmieście wyłączone z ruchu, wjazd tylko na rowerze. Pasy zieleni, wygodne siedziska, targ kwiatowy. Takie rozwiązania proponuje Radosław Kielak, absolwent architektury krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego.
Radosław Kielak przed kilkoma dniami zwyciężył w konkursie organizowanym przez prezydenta Lublina na najlepszą pracę dyplomową dotyczącą miasta. Przygotował projekt zagospodarowania Krakowskiego Przedmieścia, wykorzystując koncepcje Jana Gehla, słynnego duńskiego architekta. – Przez ostatnie 60 lat miasta podupadały. Jeśli spojrzymy na skalę większości współczesnych miast, to są one stworzone dla słoni, a nie dla ludzi – powiedział architekt przed kilkoma laty w rozmowie z dziennikarzem “Gazety”. I jeszcze: – Zajmuję się aranżowaniem przestrzeni tak, by w miastach znów ważni byli ludzie, a nie samochody i budynki.
Miejsce spotkań
– Gehl uważa, że najlepszą skalę miały miasta średniowieczne, odpowiadały aparatowi zmysłowemu człowieka, żyło się więc w nich dobrze – mówi Kielak. – Przeanalizowałem wszystkie dostępne prace architekta i starałem się sprawdzić, czy jego pomysły da się wykorzystać w Lublinie z korzyścią dla mieszkańców. Okazało się, że jak najbardziej.