Menedżery bibliografii
Narzędzia do gromadzenia literatury tzw. menedżery bibliografii są narzędziami pomagającymi zarządzać danymi o wykorzystanych materiałach naukowych. Są one pomocne w trakcie gromadzenia materiałów oraz przygotowywania prac dyplomowych i publikacji naukowych. Ponadto pozwalają na generowanie opisów bibliograficznych według wybranego standardu, wstawianie odnośników i bibliografii załącznikowej.
Programy te umożliwiają automatyczne przenoszenie opisów publikacji poprzez ich bezpośredni import z przeglądanych baz danych oraz stron internetowych, tworzenie własnych baz bibliograficznych i zarządzanie nimi, automatyczne tworzenie przypisów i bibliografii załącznikowej, eksport opisów w różnych stylach cytowań w zależności od wymogów wydawnictwa
Polecane programy do zarządzania bibliografią:
• Mendeley – darmowy (dodatkowe opcje dostępne na licencji zamkniętej)
• EndNote – darmowy dla pracowników i studentów UP – na platformie Web of Science
• Zotero – bezpłatny dodatek do Firefoxa
• RefWorks
• Papers
• Citavi
Biblioteka Główna Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie poleca szczególnie program Citavi, do którego pełnej wersji mamy obecnie roczny dostęp testowy.
Rejestracja na stronie wydawcy będzie możliwa poprzez adres uczelniany (imię.) lub dla osób nieposiadających takiego adresu poprzez hasła udostępniane przez naszą bibliotekę. Program jest dedykowany zarówno pracownikom naukowym jak i studentom. Osoby, które zarejestrują się na stronie wydawcy będą mogły korzystać bezpłatnie do 28.05.2019 roku z pełnej wersji tego narzędzia.
Citavi jest programem stanowiącym idealne rozwiązanie dla osób szukających narzędzia do gromadzenia i porządkowania wiedzy oraz do pomocy przy pisaniu wszelkich prac dyplomowych, artykułów naukowych oraz innych publikacji. Program ten umożliwia dostęp do ogromnej bazy danych i katalogów bibliotecznych, posiada dostęp do wielu stylów cytowań, umożliwia export danych do innych ważnych programów zarządzania literaturą (takich jak EndNote, Zotero, Mendeley). Ponad to program ten pozwala na optymalizację tekstu przy redagowaniu prac do polskich czasopism, pobiera pełne teksty artykułów, umożliwia przeglądanie plików pdf, stron internetowych, dokumentów, pozwala na tworzenie struktury artykułu lub innego dowolnego dokumentu. Wtyczka Picker pozwala na dodawanie stron internetowych i plików PDF do swoich prac.
Program obejmuje trzy narzędzia: organizator wiedzy, edytor bibliograficzny i terminarz zadań. Interfejs jest przyjazny dla użytkownika i pozwala na wygodne posługiwanie się programem.
Wersja udostępniona przez wydawcę jest najnowszą wersją programu – Citavi 6 oferującą wiele nowych funkcjonalności niedostępnych w poprzednich wersjach.
W celu skorzystania z programu należy:
– zarejestrować się na stronie wydawcy,
REJESTRACJA
– kliknąć w link aktywacyjny, który zostanie wysłany na adres e-mail podany przy rejestracji,
– zalogować się do Citavi,
– zainstalować aplikacje Citavi,
– wprowadzić swoje dane do logowania