„Przyroda wiosną buzię ma radosną” – warsztaty przyrodnicze dla dzieci
Pierwszy dzień wiosny witamy krótką relacją z zeszłorocznych edycji autorskich, interaktywnych warsztatów przyrodniczych dla dzieci pt.: „Przyroda wiosną buzię ma radosną”, których pomysłodawczynią jest mgr inż. arch. kraj. Magdalena Błaziak, pracownik Katedry Projektowania i Konserwacji Krajobrazu.
Warsztaty prowadzone są od 2013 r. i w tym roku wiosną odbędzie się ich VI edycja. Spotkania są adresowane do najmłodszych i poświęcone podstawowym zagadnieniom ogrodniczym oraz architekturze krajobrazu – poruszają tematykę związaną z projektowaniem krajobrazu. Ich celem jest zbliżenie dziecka do przyrody i kształtowanie właściwego, opiekuńczego stosunku do roślin.
Poznawanie przyrody dostarcza dziecku wiele nowych doznań i wzbogaca jego wiedzę, sprzyja także rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu, wpływa na rozwój uczuć estetycznych – dziecko uczy się odczuwania i podziwiania piękna przyrody. Podstawowym zadaniem warsztatów jest stworzenie dziecku możliwości poznawania przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią. Tylko dzięki temu dziecko ma szansę w pełni poznać otaczający je świat. Uczestnicy mają za zadanie wykonanie rabaty według wcześniej przygotowanego wzoru i motywu, o trudności dostosowanej do grupy wiekowej.
Dzieci uczestniczące w warsztatach jednogłośnie deklarują, że uwielbiają przyrodę. Czy zawód architekta krajobrazu jest właśnie dla nich? Odpowiadając na to pytanie musimy zauważyć, że taka popularyzacja dbałości o najbliższe otoczenie oraz przybliżanie arkanów zawodu poprzez naukę i zabawę z pewnością daje możliwość na odkrycie architektury krajobrazu przez najmłodszych.
Katedra Projektowania i Konserwacji Krajobrazu
mgr inż. arch. kraj. Magdalena Błaziak