Pokazowe mini gospodarstwo ekologiczne jako wzorzec wartości zdrowego życia dla dzieci i młodzieży szkolnej

 

Źródło finansowania: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Konkurs: dotacja celowa

Podmiot/podmioty realizujący/realizujące: Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie – projekt wyłączny

Kierownik: mgr inż. Anna Wiśniewska

Nr projektu: 119/2020/D/OP

Okres realizacji: 17.07.2020 – 29.09.2020

Wartość: 23 724,00 zł

Streszczenie:

Podstawowym celem zadania było utworzenie pokazowego mini-gospodarstwa ekologicznego prezentowanego jako wzorzec wartości proekologicznych dla dzieci i młodzieży szkolnej. Na terenie gospodarstwa, usytuowanego na terenie Ośrodka Jeździeckiego Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, prowadzona była edukacja wskazanych odbiorców. Edukacja miała kształtować postawy prośrodowiskowe, kulturę dbałości o środowisko, w szczególności wskazywać drogi do podejmowania decyzji konsumenckich z punktu widzenia ochrony zasobów przyrodniczych, a także podkreślających związek między kulturą dbałości o środowisko a stylem zdrowego trybu życia. Wiedza, umiejętności i kompetencje, jakie zdobyły edukowane dzieci i młodzież szkolna, powinny być alternatywą dla mody na bierny sposób spędzania wolnego czasu z prowadzeniem „wirtualnego życia” jako wartości nadrzędnej. W wydzielonej części Ośrodka Jeździeckiego Uniwersytetu Przyrodniczego zostały stworzone zagrody dla kóz i alpak, krów i mini-kuców, które pozwoliły na bezpośredni kontakt z tymi zwierzętami oraz obserwacje ich zachowania. Przy każdej zagrodzie została usytuowana tablica informacyjna o danym gatunku zwierząt i biologii ich życia. Prowadzona była edukacja z zakresu upowszechniania zasad dobrej praktyki rolniczej i metod oraz celów produkcji rolniczej, która jest bezpieczna dla środowiska, w szczególności z ekologicznego chowu i hodowli zwierząt gospodarskich, a w tym bydła mlecznego i kóz mlecznych. Szczególnym aspektem było uwzględnienie wpływu użytkowania koni roboczych w redukcji hałasu, emisji spalin oraz zużyciu paliwa w trakcie prac rolniczych. Uczestnikom zajęć zostały przedstawione metody pracy stosowane przez koncerny, czy gospodarstwa nastawione na intensywną produkcję oraz ich wpływ na otaczające nas środowisko zarówno w skali najbliższych lat jak i przyszłości. Wszystkie zajęcia teoretyczne zostały poparte obserwacjami w pokazowych zagrodach dla zwierząt. Uczestnicy mieli możliwość nauczenia się obsługi zwierząt gospodarskich. Zostały również przygotowane materiały edukacyjne oraz broszury informacyjne, tak aby najmłodsi mogli przekazać nabytą wiedzę swoim najbliższym, tym samym poszerzając zakres zadania.