Utworzenie ścieżki edukacyjnej dla dzieci i młodzieży szkolnej “Współczesny koń w kształtowaniu środowiska miejskiego”

 

Źródło finansowania: Wojewódzki fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie

Konkurs: Dotacja celowa

Podmiot/podmioty realizujący/realizujące: Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie – projekt wyłączny

Kierownik: dr inż. Elżbieta Wnuk-Pawlak

Nr projektu: 73/2019/D/EE

Okres realizacji: od 2.08.2019 do 13.11.2019

Wartość: 26 500,00 zł

Streszczenie:

Ścieżka edukacyjna została utworzona głównie z myślą  o dzieciach i młodzieży w wieku szkolnym, dając im możliwość poznania warunków życia koni w środowisku przyrodniczym zbliżonym do naturalnego oraz – dla porównania – na terenie aglomeracji miejskich. Ścieżka pozwala również na zdobycie wiedzy na temat znaczenia koni w zdrowym, proekologicznym stylu życia i produkcji zdrowej żywności. Istnieje możliwość zdobycia wiedzy nt. sposobów wykorzystania koni jako alternatywnych form wypoczynku i turystyki w zgodzie ze środowiskiem przyrodniczym. Ścieżka została uposażona w zestaw tablic informacyjnych, zawierających treści edukacyjne o tematyce proekologicznej. Tablice te zostały rozmieszczone na terenie Ośrodka Jeździeckiego Uniwersytetu Przyrodniczego: w pobliżu stajni, placu do jazdy, pastwisk i wybiegów dla koni i innych zwierząt, powozowni, magazynu pasz. Tablice poruszają następujące zagadnienia: współczesne sposoby użytkowania koni w mieście (rodzinna rekreacja, hipoterapia, sport, walka ze stresem); zasady bezpieczeństwa w pracy z koniem; rola koni w eko- i agroturystyce (redukcja hałasu, emisji spalin, zużycia paliw); znaczenie koni w rolnictwie ekologicznym (redukcja zanieczyszczenia gleby i powietrza, redukcja hałasu oraz niszczenia gleby), znaczenie innych gatunków zwierząt towarzyszących koniom w kształtowaniu naturalnego środowiska na terenach miejskich, bioróżnorodność łąk i pastwisk dla koni; proekologiczne cechy infrastruktury hipicznej; ekologiczna uprawa roli, produkcja pasz dla koni; wykorzystanie transportu konnego w mieście i na wsi; planowanie konnych szlaków turystycznych; wykorzystanie obornika końskiego jako źródła naturalnego nawozu.