NAWA STER

Attracting PhD students and supervisors from abroad

The aim of the activity is to organize on-line meetings with potential candidates for supervisors and auxiliary supervisors from foreign research centers and meetings addressed to potential PhD students from abroad.

Działanie ma na celu organizację spotkań on-line z potencjalnymi kandydatami na doktorantów z zagranicy oraz na promotorów/promotorów pomocniczych/drugich promotorów z zagranicznych ośrodków naukowych.

POL

W 2024 roku zrealizowano 4 indywidualne spotkania on-line z dwoma potencjalnymi kandydatami na doktorantów z zagranicznych ośrodków naukowych, a potencjalnym promotorem:

  1. dr hab. Barbara Sowińska-Świerkosz, prof. uczelni (UP Lublin) z Mucahit Kaya (Turcja); daty: 28.06.2024 r. oraz 03.09.2024 r.
  2. prof. dr hab. Katarzyna Ognik (UP Lublin) z Deividas Gedvilas z Klaipėda (Litwa); daty: 23.05.2024 r. oraz 03.06.2024 r.

ENG

In 2024, 4 individual online meetings were held with two potential candidates for doctoral students from foreign research centers and the potential supervisor:

  1. dr hab. Barbara Sowińska-Świerkosz, associate prof. (UP Lublin) z Mucahit Kaya (Turcja); 28th June 2024 and 3rd September 2024.
  2. prof. dr hab. Katarzyna Ognik (UP Lublin) z Deividas Gedvilas z Klaipėda (Litwa); 23rd May 2024 and 3rd June 2024.

Candidates’ CV:

Deividas Gedvilas
Read more
MÜCAHİT KAYA
Read more

POL

W roku 2024 zrealizowano 12 indywidualnych spotkań on-line pomiędzy członkami zespołu merytorycznego projektu, a potencjalnymi kandydatami na promotorów z zagranicznych ośrodków naukowych lub zagranicznych naukowców przebywających na terytorium RP:

1. data 17.04.2024 r. – prof. dr hab. Bartosz Sołowiej (UP Lublin) z prof. Igor Tomašević (Food Science and Technology Faculty of Agriculture University of Belgrade);
2. data 18.04.2024 r. – prof. dr hab. Bartosz Sołowiej (UP Lublin) z prof. Todor Vasiljevic (College of Health and Biomedicine Victoria University, Melbourne, Australia);
3. data 28.05.2024 r. – prof. dr hab. Krzysztof Jóźwiakowski (UP Lublin) z dr Alexandros Stefanakis (School of Chemical and Environmental Engineering, Technical University of Crete, Chania, Greece);
4. data 29.05.2024 r. – prof. dr hab. Krzysztof Jóźwiakowski (UP Lublin) z dr Maria de Fátima Nunes Carvalho (Polytechnic Institute of Beja, Portugal);
5. data 20.05.2024 r. – prof. dr hab. Katarzyna Ognik (UP Lublin) z prof. dr hab. Chandra S. Pareek (Department of Infectious, Invasive Diseases and Veterinary Administration Nicolaus Copernicus University in Toruń);
6. data 14.03.2024 r. oraz 11.04.2024 r. – dr hab. Barbara Sowińska-Świerkosz, prof. uczelni (UP Lublin) z prof. Joan Garcia (UPC Barcelona) (2 spotkania);
7. data 06.05.2024 r. – dr hab. Barbara Sowińska-Świerkosz, prof. uczelni (UP Lublin) z dr Aura-Luciana Istrate (UCD School of Architecture, Planning and Environmental Policy);
8. data 06.05.2024 r. – dr hab. Sławomir Ligęza, prof. uczelni (UP Lublin) z dr Örjan Berglund (Department of Soil and Environment, Swedish University of Agricultural Sciences, Sweden);
9. data 07.05.2024 r. – dr hab. Sławomir Ligęza, prof. uczelni (UP Lublin) z dr Carsten Paul (Leibniz Centre for Agricultural Landscape Research Germany);
10. data 08.05.2024 r. – dr hab. Sławomir Ligęza, prof. uczelni (UP Lublin) z dr hab. Caroline de Clerck (Gembloux Agro-Bio Tech, University of Liège, Belgium).
11. data 20.04.2024 r. – dr hab. Anna Stępniowska (UP Lublin) z prof. Paulius Matusevicus (Lithuanian University of Health Sciences in Kaunas, Litwa).

ENG

In 2024, 12 individual online meetings were held between members of the project’s substantive team and potential candidates for supervisors from foreign research centers or foreign scientists residing in the territory of the Republic of Poland:

  1. 17th April 2024 – prof. dr hab. Bartosz Sołowiej (UP Lublin) z prof. Igor Tomašević (Food Science and Technology Faculty of Agriculture University of Belgrade);
  2. 18th April 2024 – prof. dr hab. Bartosz Sołowiej (UP Lublin) z prof. Todor Vasiljevic (College of Health and Biomedicine Victoria University, Melbourne, Australia);
  3. 28th May 2024 – prof. dr hab. Krzysztof Jóźwiakowski (UP Lublin) z dr Alexandros Stefanakis (School of Chemical and Environmental Engineering, Technical University of Crete, Chania, Greece);
  4. 29th May 2024 – prof. dr hab. Krzysztof Jóźwiakowski (UP Lublin) z dr Maria de Fátima Nunes Carvalho (Polytechnic Institute of Beja, Portugal);
  5. 20th May 2024 – prof. dr hab. Katarzyna Ognik (UP Lublin) prof. dr hab. Chandra S. Pareek (Department of Infectious, Invasive Diseases and Veterinary Administration Nicolaus Copernicus University in Toruń);
  6. 14th March 2024 – dr hab. Barbara Sowińska-Świerkosz, associate prof. (UP Lublin) z prof. Joan Garcia (UPC Barcelona) (2 spotkania);
  7. 6th May – dr hab. Barbara Sowińska-Świerkosz, associate prof. (UP Lublin) z dr Aura-Luciana Istrate (UCD School of Architecture, Planning and Environmental Policy);
  8. 6th May – dr hab. Sławomir Ligęza, associate prof. (UP Lublin) z dr Örjan Berglund (Department of Soil and Environment, Swedish University of Agricultural Sciences, Sweden);
  9. 7th May 2024 – dr hab. Sławomir Ligęza, associate prof. (UP Lublin) z dr Carsten Paul (Leibniz Centre for Agricultural Landscape Research Germany);
  10. 8th May – dr hab. Sławomir Ligęza, associate prof. (UP Lublin) z dr hab. Caroline de Clerck (Gembloux Agro-Bio Tech, University of Liège, Belgium).
  11. 20th April – dr hab. Anna Stępniowska (UP Lublin) z prof. Paulius Matusevicus (Lithuanian University of Health Sciences in Kaunas, Litwa).

POL

Obowiązki promotora obejmują w szczególności:

1) sprawowanie opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej przez doktoranta, w tym udzielanie doktorantowi niezbędnej pomocy merytorycznej i metodycznej w pracy naukowej;

2) dbałość o zapewnienie doktorantowi odpowiednich warunków pracy i prowadzenia badań;

3) pomoc doktorantowi w opracowaniu indywidualnego planu badawczego;

4) opiniowanie podań i wniosków doktoranta składanych w toku kształcenia;

5) okresowe opiniowanie postępów w pracy naukowej doktoranta, w szczególności w realizacji indywidualnego planu badawczego w formie opinii do sprawozdania rocznego doktoranta;

6) współpracę z dyrektorem szkoły doktorskiej w celu monitorowania postępów doktoranta;

7) współpracę z promotorem pomocniczym lub drugim promotorem doktoranta, o ile zostali wyznaczeni.

8) pomoc w kształtowaniu konkretnych postaw i umiejętności naukowych

  • Doktorant musi nie tylko przygotować rozprawę, ale też nauczyć się specyfiki pracy naukowej, tak by umiał w przyszłości samodzielnie prowadzić badania na jak najwyższym poziomie, również we współpracy z innymi naukowcami
  • Promotor pełni rolę mistrza, który przykładem własnych działań przekazuje doktorantowi określone wzorce zachowań i zasady współpracy.

9) wdrożenie doktoranta w środowisko naukowe:

  • wspieranie aktywnego uczestnictwa w seminariach, konferencjach naukowych, stażach badawczych.
  • pomoc w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania badań naukowych.
  • pomoc w nawiązywaniu kontaktów w środowisku naukowym.
  • zapoznanie doktoranta z zobowiązaniami wynikającymi z afiliacji.
  • przeprowadzenie stanowiskowego przeszkolenia BHP doktoranta w miejscu odbywania przez niego badań naukowych.

Obowiązki promotora pomocniczego

Obowiązki promotora pomocniczego obejmują w szczególności wykonywanie czynności pomocniczych, w uzgodnieniu z promotorem, w opiece naukowej nad doktorantem.

Zasady współpracy promotor- doktorant

  1. Podstawą współpracy jest stała komunikacja na linii promotor – doktorant.
    Komunikacja ta odbywa się na wielu poziomach, nie tylko naukowym. Promotor wskazuje zasady pracy naukowej, dobre praktyki, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy naukowej w danej dyscyplinie.
  1. Aktualnie oczekiwania kandydatów na doktorantów są często bardzo różne od wyobrażeń promotorów, dlatego niezbędne jest jak najwcześniejsze nawiązanie kontaktu/współpracy pomiędzy przyszłym promotorem, a kandydatem na doktoranta.
  2. Relacja promotor – doktorant powinna rozpoczynać się przed rekrutacją do szkoły doktorskiej. Zarówno przyszły promotor, jak i kandydat na doktoranta, powinni mieć świadomość, że rekrutacja do szkoły doktorskiej sprawdza kompetencje naukowe i wiedzę kandydatów oraz daje jednocześnie wyobrażenie, o jakości kontaktu pomiędzy przyszłym promotorem, a kandydatem na doktoranta.
  3. Doktorant musi znać definicję rozprawy doktorskiej, a promotor powinien wyjaśnić mu na czym polega „oryginalne rozwiązanie problemu naukowego” lub „oryginalne rozwiązanie w zakresie zastosowania wyników własnych badań naukowych w sferze gospodarczej lub społecznej”. Rozprawa doktorska powinna spełniać wymóg nowatorstwa.
  4. Warto jak najwcześniej określić formę rozprawy doktorskiej. Czy praca doktorska będzie monografią czy zbiorem artykułów naukowych? Czy będzie przygotowywana po polsku, czy po angielsku? Warto określić możliwość ekspozycji na świat danej pracy i nawiązania współpracy z naukowcami krajowymi i zagranicznymi?

* materiały dotyczące roli promotora:

  1. 1.https://instytucja.pan.pl/kodeks-etyki-pracownika-naukowego
  2. https://issuu.com/euipublications/docs/codeofpracticesupervisionnov031.pdf
  3. https://allea.org/code-of-conduct/
  4. http://www.unifrankfurt.de/52338471/Promotionshandbuch2012-Supervisors.pdf
  5. http://www.uniwind.org/fileadmin/user_upload/Publikationen/Uni WiND_Bd4_Englisch_web.pdf

Współpraca promotor-doktorant: czynniki sukcesu/ryzyka:

  1. Doktorat to projekt, który trzeba dobrze zaplanować. Jakość przygotowanego planu, wpływa na możliwość jego realizacji, a tym samym na ostateczny efekt wspólnej pracy.
  2. Temat. Wybór tematu rozprawy powinien być solidnie przemyślany. Czy lepiej wybrać znane zagadnienie, czy może temat zupełnie nowy dla nauki? Czy nowy temat jest lepszy bo nie poznany, czy też gorszy, bo może okazać się tak trudny, że nikt nie zdołał i nie zdoła go opracować.
  3. Systematyczność. Jest konieczna nie tylko w pracy naukowej, ale również w kontaktach promotor- doktorant. Przygotowanie Indywidualnego Planu Badawczego, co roczne sprawozdania merytoryczne oraz ocena śródokresowa sprzyjają systematyczności w pracy naukowej.
  4. Empiryczność. Konieczne jest dokładne zaplanowanie, w jaki sposób będą uzyskiwane dane. Czy wystarczy czasu na uzyskanie danych do doktoratu? Jak długo będę uzyskiwać dane? Jak długo i gdzie będą przechowywane dane? Kto będzie miał do nich dostęp? Skąd dane wziąć? Czy mam dostęp do aparatury, narzędzi badawczych? Czy mam pieniądze na badania? Czy konieczne będą wyjazdy zagraniczne w celu uzyskania danych?
  5. Wzajemna komunikacja. Bez komunikacji doktorat nie powstanie. Komunikacja uczy zarówno doktoranta, jak i promotora. Posiadanie odmiennych kompetencji społecznych nie powinno stanowić problemu, jeśli obie strony odnoszą się do siebie z szacunkiem.

ENG

The supervisor’s duties include in particular:

1) providing scientific supervision over the preparation of the doctoral dissertation by the doctoral student, including providing the doctoral student with the necessary substantive and methodological assistance in scientific work;

2) ensuring that the doctoral student has appropriate working and research conditions;

3) helping the doctoral student develop an individual research plan;

4) providing opinions on the doctoral student’s applications and requests submitted during the education;

5) periodically providing opinions on the doctoral student’s progress in scientific work, in particular in the implementation of the individual research plan in the form of an opinion for the doctoral student’s annual report;

6) cooperating with the director of the doctoral school in order to monitor the doctoral student’s progress;

7) cooperating with the assistant supervisor or the doctoral student’s second supervisor, if appointed.

8) assistance in shaping specific scientific attitudes and skills

  • A doctoral student must not only prepare a dissertation, but also learn the specifics of scientific work, so that in the future they will be able to independently conduct research at the highest possible level, also in cooperation with other scientists
  • The supervisor plays the role of a master who, by the example of their own actions, passes on to the doctoral student specific patterns of behavior and principles of cooperation.

Duties of the assistant supervisor

The duties of the assistant supervisor include, in particular, performing auxiliary activities, in consultation with the supervisor, in the scientific supervision of the doctoral student.

Principles of cooperation between supervisor and PhD student

  1. The basis for cooperation is constant communication between the supervisor and the PhD student.
    This communication takes place on many levels, not only scientific. The supervisor indicates the principles of scientific work, good practices, with particular emphasis on the specificity of scientific work in a given discipline.
  2. Currently, the expectations of doctoral candidates are often very different from the expectations of supervisors, which is why it is necessary to establish contact/cooperation between the future supervisor and the doctoral candidate as early as possible.
  3. The supervisor-doctoral student relationship should begin before recruitment to the doctoral school. Both the future supervisor and the doctoral candidate should be aware that recruitment to the doctoral school tests the scientific competences and knowledge of the candidates and at the same time gives an idea of the quality of contact between the future supervisor and the doctoral candidate.
  4. The doctoral student must know the definition of a doctoral dissertation, and the supervisor should explain to him what an “original solution to a scientific problem” or an “original solution in the application of the results of one’s own scientific research in the economic or social sphere” is. The doctoral dissertation should meet the requirement of innovation.
  5. It is worth determining the form of the doctoral dissertation as early as possible. Will the doctoral dissertation be a monograph or a collection of scientific articles? Will it be prepared in Polish or English? It is worth determining the possibility of exposure to the world of the given work and establishing cooperation with domestic and foreign scientists?

* materials regarding the role of the promoter:

  1. https://instytucja.pan.pl/kodeks-etyki-pracownika-naukowego 
  2. https://issuu.com/euipublications/docs/codeofpracticesupervisionnov031.pdf
  3. https://allea.org/code-of-conduct/
  4. http://www.unifrankfurt.de/52338471/Promotionshandbuch2012-Supervisors.pdf
  5. .http://www.uniwind.org/fileadmin/user_upload/Publikationen/Uni WiND_Bd4_Englisch_web.pdf

Supervisor-PhD student cooperation: success/risk factors:

  1.  A PhD is a project that needs to be well planned. The quality of the prepared plan affects the possibility of its implementation, and thus the final effect of the joint work.
  2. Topic. The choice of the topic of the dissertation should be thoroughly thought out. Is it better to choose a well-known issue or a completely new topic for science? Is a new topic better because it is unknown, or worse because it may turn out to be so difficult that no one has been able to develop it.
  3. Systematicity. It is necessary not only in scientific work, but also in supervisor-PhD student contacts. Preparation of an Individual Research Plan, annual substantive reports and mid-term evaluation promote systematicity in scientific work.
  4. Empiricality. It is necessary to carefully plan how the data will be obtained. Will there be enough time to obtain data for the PhD? How long will I be obtaining the data? How long and where will the data be stored? Who will have access to it? Where can I get the data? Do I have access to equipment and research tools? Do I have money for research? Will I need to travel abroad to obtain data?
  5. Mutual communication. Without communication, a doctorate will not be created. Communication teaches both the doctoral student and the supervisor. Having different social skills should not be a problem if both parties treat each other with respect.